După scandalul din 2017, când brand-ul Christian Dior a fost acuzat că ar fi copiat o vestă românească din zona Bihorului, acum este în centrul atenției un caz similar. De data aceasta, casa de modă Louis Vuitton este arătată cu degetul că s-a inspirat, pentru noua colecție, din portul popular românesc specific Mărginimii Sibiului.
Casa de modă Louis Vuitton foloseşte modelul cămăşii din Mărginimea Sibiului în noua colecţie 2024, fără menţionarea originii şi fără acordul păstrătorilor de zestre culturală, se arată pe pagina de Facebook „La Blouse roumaine”. Prin campania „Give Credit” se cere ca brandul „să scoată piesele din colecţie până la obţinerea acordului din partea comunităţilor, cu creditarea originii”.

„Dragi comunităţi din Mărginimea Sibiului, Oltenia de sub munte, Ţara Făgăraşului, Argeş, Sudul şi Centrul Transilvaniei şi orice persoană, colecţionar, artizan şi simplu iubitor, iubitoare a cămăşii şi portului specific Marginimii Sibiului, păstrat inclusiv în zonele unde au migrat oamenii din această regiune, va rugăm să ne sprijiniţi în noua campanie “Give Credit” (A da recunoaştere) ce are în centrul său utilizarea de către brandul Louis Vuitton a cămăşii de Mărginime în noua colecţie 2024, fără menţionarea originii şi acordul păstrătorilor de zestre culturală”, potrivit mesajului publicat pe La Blouse roumaine.
Publicul este solicitat să adauge fotografii cu cămaşa de Mărginime la această postare, cu indicarea zonei şi dacă aveţi, o scurtă descriere în câteva rânduri, să ceară brandului Louis Vuitton să scoată piesele din colecţie până la obţinerea acordului din partea comunităţilor, cu creditarea originii, iar „dacă sunteţi organizaţi în cadrul unor asociaţii, fundaţii, grupuri de iniţiativă, companii etc, va rugăm să ne scrieţi mesaje de susţinere oficiale şi să le trimiteţi pe adresa [email protected]”.

Mesajul a fost trimis şi pe pagina brandului de mii de persoane. Practic, utilizatorii români și nu numai au luat cu asalt conturile sociale ale brandului Louis Vuitton, unde au lăsat comentarii și somații pentru menționarea sursei de inspirație. La ora redactării acestei știri, Louis Vuitton nu a avut nici o reacție oficială.
Bluza, creaţie a lui Nicolas Ghesquière, „vaporoasă, îmbracă o siluetă romantică cu detalii grafice pentru un look proaspăt, boem. Este confecţionată din in, într-o croială amplă, iar mânecile balon şi decolteul sunt accentuate cu inserţii de dantelă contrastantă. Talia şi manşetele sunt elastice pentru a sublinia volumul, în timp ce legăturile largi din piele adaugă dimensiune în partea din faţă”, este descrierea bluzei pe site-ul Louis Vuitton.
Ce vedete s-au alăturat campaniei „Give Credit”
Paula Seling, Anca Lungu, Dana Săvuică sunt doar câteva dintre persoanele publice din România care au luat atitudine și care s-au alăturat campaniei „Give Credit”.
„Mă alătur campaniei #givecredit a paginii @lablouseroumaine, prin care cerem mărcii Louis Vuitton să precizeze și să recunoască proveniența cămășii din imaginile cuprinse în a doua poza a postării, din colecția „Louis Vuitton By the Pool” , care seamănă prea mult cu ia noastră românească din Mărginimea Sibiului. Iată pașii ce pot fi făcuți în a semnala această nedreptate față de moștenirea și valorile noastre culturale”, notează Paula Seling.