În primul rând, trebuie să prevenim înainte de a trebui să vindecăm”, remarcă dr. farmacist Ovidiu Bojor, ajuns el însuși la o vârstă înaintată dovedind o sănătate și o vitalitate de invidiat. „Fenomenul de îmbătrânire începe de la 40 de ani. Este lent, dar permanent. După vârsta de 60-70 de ani, apar profunde modificări. Acest fapt nu trebuie însă generalizat, deoarece există din ce în ce mai multe excepţii individuale”, spune farmacistul care ne dă câteva idei pentru a ne păstra tinerețea cât mai mult timp.

1. Activitatea susținută

Nici stresul și munca peste măsură nu fac bine, dar nici lipsa activității nu te face să-ți păstrezi tinerețea. Ovidiu Bojor recomandă ca „după pensionare, omul să-şi continue activitatea cu care a fost obişnuit”. Dacă nu îți plăcea slujba pe care a fost nevoit să o faci zeci de ani poți investi timpul liber în activități care îți făceau plăcere pentru care nu a avut răgaz înainte. Pasiuni cum ar fi grădinăritul, cititul, tricotatul, plimbările în natură, călătoriile etc. te vor menține în formă până la vârste înaintate. Dar ține cont și că „trebuie evitat cu orice chip sedentarismul”, te atenționează farmacistul. Secretul domniei sale constă în mișcare și gimnastică zilnică, pe lângă faptul că muncește mai mult decât înainte de a se pensiona. Chiar și o plimbare după plăcerea și posibilitatea fiecăruia prelungește tinerețea.

2. Respectarea legilor Naturii

„În zonele temperate, trebuie să ne potrivim «ceasul biologic» în funcţie de cele patru anotimpuri. Primăvara şi vara sunt indicate activitățile mai susținute, eforturile mai mari, în timp ce toamna şi iarna sunt cele mai favorabile odihnei, reflecţiei şi înmagazinării forţelor de recuperare. Este recomandat ca primăvara să ne trezim devreme şi sa facem o plimbare uşoară. Vara trebuie să ne trezim la fel de devreme şi să începem ziua cu o baie de soare. Toamna, oamenii trebuie să se culce devreme, iar activitatea fizică trebuie să fie axată pe strângerea recoltelor şi aprovizionarea pentru iarnă. Iarna este bine ca oamenii să se culce devreme şi să se trezească mai târziu ca de obicei. În acest anotimp trebuie să se instaleze un fel de stare de hibernare, de introspecţie şi de odihnă”, spune Ovidiu Bojor.

3. Timp de odină

Este obligatoriu să se respecte orele de muncă, odihnă activă şi somn – câte 8 ore fiecare. În plus, o zi pe săptămână e bine să schimbăm mediul ambiant, în special dacă locuim în aglomerări urbane. Ar fi bine să ieșim în natură să ne „încarcăm bateriile” pentru viitoarea perioadă de timp.

4. Amenajarea casei

Casa noastră trebuie să fie curată, cât mai aerisită şi cât mai puţin încărcată cu lucruri inutile. Chiar şi patul în care dormim trebuie să fie orientat cu capul spre nord şi picioarele spre sud, pe axa de rotaţie a pământului. Foarte importantă este şi reducerea la maximum posibil a surselor de radiaţii electro-magnetice (televizor, aparataj electric şi electronic, telefoane, computere, microunde) care influenţează negativ starea de sănătate fizică şi psihică.

5. Alimetație sănătoasă menține tinerețea

„Alimentele care ajută la regenerarea celulelor sunt germenii de grâu, pâinea integrală, algele marine, fulgii de ovăz, ciupercile, leguminoasele, produse lactate şi ouă. Se completează cu sucuri de fructe sau legume, cu miere. Carnea ar trebui exclusă. În plus, în multe religii, inclusiv în cea creştină, se recomandă postul. Sub aspect medical, postul reprezintă principalul factor de dezintoxicare a organismului şi de repaos al aparatului digestiv. Se recomandă o zi pe săptămână abstinenţa totală de la mâncare, băuturi alcoolice, fumat şi activitate sexuală. Tot aici, trebuie să includem chiar şi să vorbim mai puțin. În această zi, vom putea consuma numai apă, absolut necesară pentru hidratarea organismului. În plus, în timpul anului, se vor alege două perioade mai lungi, de circa o lună, în care se vor consuma numai fructe, legume şi seminţe oleaginoase, completate cu pâine integrală, germeni de Grâu, fulgi de Ovăz, de Soia şi miere în loc de zahăr. Necesarul de sare poate fi asigurat în special din legume. Cu acest scop, vom prezenta la sfârşitul lucrării câteva sinoptice orientative, cu ajutorul cărora fiecare îşi va putea alcătui, în funcţie de sezon şi posibilităţi, meniul cel mai potrivit. Fiindcă am recomandat postul, bineînţeles, pe perioade limitate, este bine ca în această direcţie sâ fie consultat un bun medic dietetician (nutriţionist), în special de câtre cei care suferă de debilitate fizică, de boli ale aparatului cardio-vascular, renal, de boli infecţioase, cancer etc.”

Sursa foto: 123rf.com