Cu un nume predestinat pentru macabru (”sangre” înseamnă sânge în limba spaniolă), prințul Raimondo di Sangro este bănuit că a comis crime atroce pentru experimentele lui alchimice. Dar cine îl mai poate trage azi la răspunde? Au rămas pentru posteritate doar rezultatele acțiunilor sale nesăbuite. Statuia Iisus sub văl, precum și două corpuri pietrificate din care se văd scheletul și venele constituie cel mai mare mister din orașul Napoli. Au existat câteva încercări pentru a descoperi cum a reușit di Sangro să pietrifice cele trei corpuri cu tehnicile secolului al XVIII-lea, dar nimeni nu a pătruns misterul.

Un savant nebun, profanator de morminte sau un geniu?

Di Sangro sau prințul de San Severo provenea dintr-o familie ai cărei bărbați bogați se îndeletniceau cu tot felul de practici oculte. Prințul însuși era fascinat de alchimie și tot ce își dorea era să descopere un leac împotriva morții și a descompunerii.

Umblau zvonuri în timpul vieții sale că folosește corpurile tinerilor proaspăt decedați pentru a face diverse experimente. Dar statuile găsite în capela sa, în anii 1990, au dezvăluit un adevăr macabru. San Severo nu se mai mulțumea doar cu trupurile inerte furate din morminte, se pare că a sacrificat viețile unor slujitori fără apărare pentru a-și satisface curiozitățile morbide.

Iisus sub văl, o statuie aproape vie

În mijlocul capelei lui di Sangro se află, pe un postament, o statuie din marmură acoperită de un văl, reprezentându-l pe Iisus. Corpul tânărului bărbat, hainele cu care este înfășurat și vălul care îl acoperă sunt atât de bine realizate, atât de fluide și de măiestrit sculptate, încât îți dau impresia că tânărul doarme și se va trezi dintr-o clipă în alta.

Statuia Iisus sub văl este de o naturalețe desăvârșită, de parcă tânărul adormit ar fi fost acoperit cu o pânză fină și un fenomen misterios l-ar fi transformat în marmură. Numeroși artiști și cercetători au încercat să își explice cum a fost realizată această statuie. Ce instrumente de prelucrare a marmurei putea avea sculptorul Giuseppe Sanmartino, cel care a lucrat la ordinul lui San Severo? Cum a putut realiza transparența vălului în piatră și cum a putut reda expresia feței cu atâta finețe încât să pară absolut naturală?

Unii spun că este posibil ca prințul excentric să se fi folosit chiar de un cadavru pe care l-ar fi transformat în piatră printr-un procedeu alchimic misterios. Iar bănuiala lor a fost întărită de descoperirea altor două corpuri pietrificate, ascunse în subsolul capelei.

Mașini anatomice sau crimă și tortură?

Di Sangro numea cele două corpuri pietrificate mașini anatomice. Unul aparține unei femei însărcinate, care ține una din mâini ridicată, ca și cum ar fi vrut să se ferească de ceva, iar celălalt aparține unui bărbat. Din cele două corpuri se văd perfect scheletul și toate venele și arterele, până la cele mai mici vase de sânge de la urechi sau de la ochi.

Legendele spun că di Sangro, înnebunit că experimentele pe cadavre nu îi ofereau rezultatele dorite, ar fi torturat doi dintre slujitorii casei. I-ar fi obligat să bea o substanță misterioasă care le-a pietrificat vasele de sânge, inima și creierul, iar bieții oameni ar fi murit în chinuri atroce.

Spectacolul este înspăimântător, iar ceea ce a realizat San Severo în secolul al XVIII-lea se poate face abia acum, în zilele noastre, folosind polimeri, silicon și calculatoare de înaltă capacitate pentru a reproduce țesuturile umane.

sursa foto: Wikipedia