Mulți adulți consumă cu plăcere lapte dulce, fie el cald sau rece, inclusiv seara înainte de culcare. Pentru femei, laptele și brânza sunt sursele principale de calciu mai ales la menopauză, când oasele se demineralizează mult mai rapid.

Calciul este cel mai abundent mineral din organism, el fiind stocat în oase de unde este folosit atât pentru fortificarea constantă a sistemului osos, cât și pentru articulații, pentru inimă, pentru coagularea sângelui sau pentru rezistența mușchilor.

Laptele conține o varietate de minerale, vitamine și proteine esențiale pentru sănătatea și buna funcționare a organismului. Tot laptele dulce conține și suficientă vitamina D care ajută la absorbția calciului și a fosforului, astfel că este o băutură sănătoasă recomandată la orice vârstă.

Lactoza din laptele dulce, și bună și rea

Glucidele din lapte sau mai simplu zahărul din lapte este lactoza, substanța față de care mulți adulți dezvoltă intoleranță. Astfel că multe persoane renunță să mai consume lapte dulce încă din adolescență. Lactoza poate provoca dureri de stomac, balonare puternică și reacții neplăcute adulților care suferă de intoleranță.

Cu toate aceastea, lactoza și cazeina din laptele dulce au rolul lor benefic în organism, fiind substanțe hrănitoare care contribuie la fixarea calciului în oase și asigură o bună parte din energia de zi cu zi.

Când este bine să bei lapte în timpul zilei

Multe persoane preferă să consume seara lapte dulce, fie îndulcit cu miere, aromat cu ciocolată sau cacao, fie simplu. Este considerat o bună sursă de calciu, dar multe persoane omit faptul că zahărul din lapte atacă dinții, dacă este consumat seara. Cu atât mai mult dacă se adaugă zahăr în lapte sau ciocolată.

Zaharurile din laptele dulce favorizează înmulțirea bacteriilor și apariția cariilor, dacă laptele este consumat seara, mai ales după ce ne-am spălat pe dinți.

În schimb, dacă laptele este consumat după micul dejun, el stimulează producția de salivă și ajută la neutralizarea bacteriilor care se înmulțesc în cavitatea bucală.

Așadar, laptele trebuie consumat imediat după masa de dimineață sau după masa de prânz, astfel încât glucoza să fie transformată imediat în energie, iar absorbția de calciu să se facă mai rapid. În plus, dinții tăi vor fi mai puțin expuși atacului zaharurilor, decât seara.

Alternative bogate în calciu

Dacă ai intoleranță față de laptele dulce de vacă, dar ai nevoie de surse bogate în calciu, îl poți înlocui cu:

  • Lapte dulce de capră
  • Sardine cu tot cu oase
  • Pește gras precum somonul
  • Laptele de migdale îmbogățit cu calciu
  • Legumele cu frunze verzi precum varza kale sau broccolli
  • Tofu