„Sub amenințarea COVID-19, viețile a milioane de copii și tineri s-au limitat la spațiul propriilor case și al ecranelor. Pentru mulți, prezența online a devenit rapid singura modalitate de a se juca, de a socializa și de a învăța”, observă Directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore. Oficialul a făcut aceste declarații privind Ziua Siguranței pe Internet.

Ziua Siguranței pe Internet. Agresiuni digitale

Deși tehnologia și soluțiile digitale oferă oportunități însemnate pentru a permite copiilor să-și continue educația, să poată să se distreze și să rămână în legătură unii cu alții, aceleași instrumente pot spori expunerea acestora la o multitudine de riscuri. Chiar și înainte de pandemie, exploatarea sexuală online, conținutul dăunător, informațiile false și agresiunea cibernetică constituiau o amenințare la adresa drepturilor, siguranței și bunăstării psihologice ale copiilor.

În cazul copiilor care deja se confruntau cu agresiuni sau comportamente necorespunzătoare, online sau offline, este posibil ca sporirea timpului petrecut în fața ecranului să le fi exacerbat suferința. Închiderea școlilor, distanțarea fizică, limitarea serviciilor și presiunea crescută asupra familiilor deja vulnerabile au subminat și au diminuat unele dintre măsurile de protecție disponibile pentru acestea.

Citește și: Ghid de supraviețuire cu copiii în izolare. Cum ții un copil mic și activ în carantină

Ziua Siguranței pe Internet. Situație îngrijorătoare

În același timp, crește îngrijorarea pentru sănătatea fizică și emoțională a copiilor. Există dovezi că prelungirea timpului petrecut online conduce la reducerea activităților în aer liber, a calității somnului, la sporirea simptomelor de anxietate și la obiceiuri alimentare nesănătoase.

Începe al doilea an de pandemie și, fără îndoială, Internetul și tehnologia vor continua să joace un rol mai mare în viețile a milioane de copii. Astăzi, de Ziua Siguranței pe Internet, avem ocazia să ne reimaginăm o lume mai sigură pentru copii online. Ține de noi să avem o lume care acordă prioritate și protejează bunăstarea fizică și psihică a copiilor. Iată cum putem face acest lucru:

Cum să avem o lume mai sigură pentru copii online:

  • Colaborând cu autoritățile pentru a instrui personalul din domeniul sănătății, educației și asistenței sociale pe tema impactului COVID-19 asupra bunăstării copilului.
  • Asigurându-ne că sectorul tehnologic, inclusiv rețelele de socializare, garantează că platformele online au măsuri sporite de siguranță și protecție, care sunt clare și accesibile pentru cadre didactice, părinți și copii.
  • Lucrând alături de partenerii din sectorul public și din cel privat pentru a mări investițiile în tehnologii și conținut sigure, care promovează învățarea de calitate și dezvoltarea competențelor, inclusiv prin inițiativa Reimagine Education și prin GIGA.
  • Sprijinind părinții în eforturile acestora de a-și ajuta copiii să înțeleagă riscurile Internetului și tehnologiilor digitale și rămânând mereu în gardă pentru a identifica semnalele de alarmă care pot apărea odată cu activitatea online.
  • În școli, prin asigurarea accesului copiilor la servicii de consiliere- inclusiv virtual – și prin politici care răspund îngrijorărilor privind sănătatea mintală și protecția copilului.

Internetul, prieten și dușman

Pentru copii și tineri, pregătirea pentru o lume post-COVID mai bună, mai conectată, înseamnă ajutor pentru crearea unui echilibru între lumea online și cea offline, susținerea unor relații sigure, pozitive cu cei din jurul lor și acces la sprijinul de care au nevoie.

„Sub amenințarea COVID-19, viețile a milioane de copii și tineri s-au limitat la spațiul propriilor case și al ecranelor. Pentru mulți dintre ei, prezența online a devenit rapid singura modalitate de a se juca, de a socializa și de a învăța. Deși tehnologia și soluțiile digitale oferă oportunități însemnate pentru a permite copiilor să-și continue educația, să poată să se distreze și să rămână în legătură unii cu alții, aceleași instrumente pot spori expunerea acestora la o multitudine de riscuri.

Chiar și înainte de pandemie, exploatarea sexuală online, conținutul dăunător, informațiile false și agresiunea cibernetică constituiau o amenințare la adresa drepturilor, siguranței și bunăstării psihologice ale copiilor”, a declarat Directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore, pentru a marca Ziua Siguranței pe Internet, aniversată în întreaga lume pe 9 februarie.

Potrivit oficialului UNICEF, „În cazul copiilor care deja se confruntau cu agresiuni sau comportamente necorespunzătoare, online sau offline, este posibil ca sporirea timpului petrecut în fața ecranului să le fi exacerbat suferința. Închiderea școlilor, distanțarea fizică, limitarea serviciilor și presiunea crescută asupra familiilor deja vulnerabile au subminat și au diminuat unele dintre măsurile de protecție disponibile pentru acestea”.

Sursa foto: 123rf.com