Copilului tău îi plăcea să facă baie și părea încântat de viitoarea călătorie la mare. Dar când ați ajuns la plajă, a rămas pe mal și refuză să intre în apă. Sau bebelușul tău a fost la piscină cu tine, dar acum refuză să mai meargă. Află cum poți combate teama de apă la copii.

Citește și: Nu compara copiii între ei. Iată de ce!

Cauzele fricii de apă

Bebelușii nu conștientizează pericolele. De aceea, vor face baie fericiți și vor intra în orice lac, mare sau piscină. Dar pe măsură ce cresc, este ceva obișnuit ca ei să înceapă să se teamă. Copilul poate deveni brusc conștient de posibilele pericole. Cu toate acestea, nu a dezvoltat încă nicio modalitate de a le depăși. Nu are încă experiența de viață pentru a ști că, deși întinderile mari de apă pot părea înfricoșătoare, de fapt nu sunt, dacă știi să înoți, ai echipament adecvat sau un adult care să te susțină.

Citește și: Teama de întuneric la copii. Cum o tratezi

Teama de apă la copii dată de experiențe negative

Dacă, de exemplu, a alunecat, a fost stropit fără voia lui sau a înghițit apă în cadă la un moment dat, acest lucru poate să-l facă mai precaut. Este posibil ca unii copii să nu fi avut o experiență deosebit de înfricoșătoare în apă, dar una incomodă, cum ar fi că i-a intrat apă în nas sau ochi la duș, iar îngrijorarea faptului că acest lucru se poate întâmpla din nou îi face să se simtă reticenți să se scalde. Un copil care are probleme de procesare senzorială poate avea dificultăți în ceea ce privește apa, nisipul sau zgomotele puternice de la plajă. Uneori copiii plâng și nu vor să intre în piscină nu de frică, ci din cauza disconfortului legat de temperatura apei.

Strategii pentru calmarea fricii de apă la copii

Cel mai bine este să adopți o abordare echilibrată, empatică și calmă. La urma urmei, dacă și tu ești stresată, el va prelua neliniștea ta, iar acest lucru nu va face decât să-i mărească propriile temeri. Poate scăpa de teama de apă ”prin desensibilizare treptată, fără a-l forța. Întâi se poate juca în piscina gonflabilă, apoi pe malul mării, cât să i se ude piciorușele. Faceți haz de valuri cum vin și pleacă. Vă jucați în nisip. Intrați treptat. Unii copii  se simt în siguranță în brațele adultului relevant, alții preferă colac cu șezut”, observă psihoterapeutul Cristina Ion-Rădulescu.

Ce să nu faci

Dacă micuțul tău se teme de apă:

  • Nu îl forța să înoate;
  • Nu-l arunca în apă;
  • Nu decide tu pentru el când e momentul să fie curajos;
  • Nu râde de el;
  • Nu-l umili.

Echipament de înot distractiv

Dacă teama de apă la copii l-a afectat și pe al tău, asigură-i un echipament de înot și plajă atractiv: aripioare și colac cu personajul lor preferat, o vestă de salvare robustă, labe de înot etc. Aceste articole îl pot face să se simtă în siguranță. Este important să subliniem că, pe cât de distractive sunt unele dintre aceste echipamente, ele nu sunt jucării. Totodată, părinții nu ar trebui să permită niciodată dispozitivelor care ajută la plutire să le ofere un sentiment fals de securitate sau să le folosească ca înlocuitori pentru supravegherea practică. Atâta timp cât este în apă, ar trebui să fii cu ochii pe el și să fii suficient de aproape ca să intervii.

Teama de apă la copii se combate cu pregătire temeinică

”Dacă știi că este, într-adevăr, o problema legată de aquafobie, atunci faci pregătiri încă înainte de a ajunge la mare. Poți să îl duci la cursuri de înot. Chiar și cele pentru bebeluși sunt eficiente și recomandate. Îi citești povesti terapeutice legate de „nu mi-e frică de apă”. Copiii, începând cu vârsta de 8 luni înțeleg tot ce le spui , explici, chiar dacă pare că nu este așa. De regulă, ne putem gândi că e doar o teamă trecătoare și ca se poate remedia. Dacă însă e coroborată cu mai multe alte fobii, înseamnă că avem de a face cu o personalitate anxioasă care poate fi corijată cu multă răbdare și cu conștientizarea faptului ca evitarea crește anxietatea”, te sfătuiește specialistul.

Citește și: Jucării de exterior pentru copii și amenajarea locului de joacă

Beneficiile înotului

Teama de apă la copii merită învinsă.

Psihoterapeut Cristina Radulescu Ion”Înotul are multiple beneficii. În plan fizic, întărește musculatura, fără să erodeze articulațiile. Ajută la însușirea unor tehnici bune de respirație. Stimulează  activitatea cardiacă. Arde calorii. Deci, previne obezitatea. Ajută la menținerea unei posturi corporale adecvate prin corecția coloanei vertebrale, etc. În plan psihologic, îmbunătățește starea emoțională, scade anxietatea, crește stima de sine, ajută la socializare și la creșterea abilităților de relaționare, etc. Deci, merită să-l ajuți să depășească teama de apă,” spune psihoterapeutul Cristina Ion-Rădulescu.

Sursa foto: 123rf.com