Potrivit lui Dumont, sistemele de ventilație al avioanelor ar putea garanta eradicarea microbilor și a virusurilor. Aerul din avion trece printr-un filtru care blochează 99,99% din particule de dimensiunea unui virus și previne recircularea.
„30% din aerul cabinei este eliminat și înlocuit cu aer exterior. Restul de 70% este recirculat printr-un sistem de filtrare performant”, spune Jean-Brice Dumont.
Conform studiilor Agenției Europene pentru Siguranța Aviației, aerul din aeronavă este schimbat la fiecare 2-3 minute, iar filtrele prin care trece sunt capabile să elimine chiar coronavirusul. IATA, asociația internațională care reunește peste 300 de companii aeriene din întreaga lume, confirmă faptul că, în realitate, aerul de la bord este foarte curat. Mai exact, există două studii ale EASA din 2017 care arată că aerului din cabină este calitativ similar sau chiar mai bun decât cel existent în mod normal în mediile interioare, cum ar fi birourile, școlile și casele.
Aerul din avioane este steril în proporție de 99.97%. Avioanele, în special cele de ultimă generație, au filtre eficiente și moderne, denumite HEPA (high-efficiency particulate air). Acestea sunt identice cu cele ale spitalelor și, prin urmare, reușesc să capteze și să blocheze până la 99,97% din microbii – bacterii și virusuri – prezenți (cifre estimate de IATA). Inclusiv aeronavele Airbus A320 și Boeing 737 au filtre HEPA.
Standardul de calitate al echipamentului utilizat face imposibilă propagarea virusurilor și microbilor. Dar asta nu scuteste pe nimeni de măsurile de protecție și de purtarea măștii, a cărei utilitate este incontestabilă”, subliniază Jean-Brice Dumont. Pentru el, distanțarea pasagerilor lăsând locurile goale nu este „tehnic” relevantă. Mai multe companii aeriene s-au opus acestei propuneri.
Pe de altă parte procesele de curățare a cabinei pot fi îmbunătățite cu o creștere a frecvenței dezinfectării sau cu dezvoltarea unor produse și mai eficiente.
Citește și: