CONȚINUT VIDEO LIBERTATEA PENTRU FEMEI

Orice aliment poate fi prăjit, dar nu orice aliment poate fi sotat. Prăjirea sau sotarea sunt două tehnici de gătire rapidă, dar trebuie să cunoști diferențele dintre ele și cum să le folosești corect.

Ce este prăjirea!

Prăjim adesea carnea, chiftelele, șnițelele, cartofii, rădăcinoasele, ouăle, dar nu prea folosim prăjirea pentru legume moi, orez sau paste.

La prăjit, se pot folosi cratițe de toate formele și volumele, în funcție de cantitatea de alimente pe care dorim să o prăjim. Important este să punem mai mult ulei, să lăsăm uleiul să se încingă câteva minute și apoi să lăsăm alimentele să se prăjească la foc domol, pe îndelete.

De cele mai multe ori, carnea sau cartofii se întorc de două – trei ori la prăjit până când sunt bine pătrunse și crocante.

Ce este sotarea!

A sota vine din verbul francez ”sauter” care înseamnă a sări. Acest lucru ne arată principala diferență dintre prăjirea sau sotarea alimentelor.

În timpul sotării, alimentele sunt tot timpul plimbate prin cratiță, întoarse pe o parte și cealaltă rapid. Iar acest lucru este necesar, deoarece la sotare se folosește o cantitate mult mai mică de grăsime (ulei sau unt) și o putere calorică mai mare. Focul trebuie să fie iute când sotezi ciuperci sau feliuțe subțiri de carne de vită.

Sotarea sau prăjirea: principalele diferențe

Dacă la prăjit se folosesc tigăi adânci, la sotat se folosesc mai degrabă tigăi largi decât adânci, astfel încât toate bucățălele din tigaie să ia contact rapid cu pereții încinși.

La prăjit se folosește mult ulei, de obicei peste cantitatea de alimente puse la prăjit. Pentru sotare se folosesc doar câteva linguri de ulei sau de unt, atât cât este necesar să nu se lipească alimentele.

La prăjit, focul poate fi mai domol, să se pătrundă bine alimentele. La sotare, focul trebuie să fie iute, alimentele se amestecă în continuu să nu se ardă, ci să se rumenească frumos pe toate părțile.

La prăjit poți pune bucăți groase de carne, chiftele, șnițele, copane întregi de pui, deoarece ele necesită un timp mai îndelungat de prăjire. La sotare se recomandă bucățele mici de alimente, tăiate uniform, să se rumenească în același timp.

Când este recomandată sotarea

Sotarea este recomandată de obicei pentru carnea de pasăre sau pentru carnea de vită, tăiată feliuțe subțiri. De asemenea, sunt mult mai delicioase legumele când sunt sotate, ciupercile, orezul, pastele cu diverse legume sau fructe de mare.

Peștele și fructele de mare sunt și ele mult mai gustoase când sunt sotate cu diverse condimente.

Sotarea reprezintă o tehnică de gătire prin care se adaugă un plus de savoare alimentelor. De asemenea, este o tehnică rapidă prin care poți pregăti o cină în câteva minute.

Alimentele și legumele tăiate subțiri se sotează rapid și le poți servi imediat cu sosuri delicioase. Este important să nu uiți că alimentele sotate trebuie amestecate în continuu.

Sotarea se face în tigaie deschisă, prăjirea se face la capac!

Din punct de vedere nutritiv, sotarea păstrează mai bine vitaminele din legume și carne și reprezintă o tehnică mai sănătoasă și gustoasă de gătire.