Orice tip de orez alb a fost la origine orez brun. Boabele albe sunt obținute prin decorticarea și măcinarea orezului brun, proces prin care sunt îndepărtate nu doar primul strat de coajă, ci și tărâțele, germenii și endospermul, acel țesut bogat în minerale și nutrienți care ajută la germinarea bobului.

În cele din urmă, boabele albe sunt lipsite de cele mai importante substanțe nutritive și de fibrele bogate în vitamine și minerale pe care le conține orezul. Singurul motiv pentru care sunt curățate este faptul că pot fi mai ușor de digerat și arată mai apetisant în farfurie.

Principalele calități ale celor două tipuri de orez

Orezul brun, mai puțin procesat și măcinat, păstrează cel mai mare procent de minerale și de vitamine, de fibre și de glucide. O cană de orez brun conține de două ori mai mult fosfor și magneziu, de două ori mai mult fier și are un procent de 10 ori mai mare de vitamina B3, B6 și B12 decât aceeași cantitate de orez alb. În ceea ce privește caloriile, orezul brun este mai bogat, dar diferența nu este prea mare. O ceașcă de orez alb are în medie 200 de calorii, iar una de orez brun are 216.

Indicele glicemic

Multe persoane care suferă de diabet se feresc să consume prea des orez. Pe o scară de la 0 la 100, orezul brun ocupă locul 50 în ceea ce privește indicele glicemic, la egalitate cu orezul alb basmati. Spre deosebire de cele două, orezul alb, rafinat, are un conținut mai mare de carbohidrați și glucide, iar diabeticii trebuie să îl consume cu măsură.

Atenție! Orezul brun are acid fitic

Datorită faptului că orezul nedecorticat păstrează cea mai mare parte a mineralelor și acizilor, acesta are și un conținut ridicat de acid fitic. Numai că respectivul acid nu este deloc bun pentru sănătatea noastră. În cantitate prea mare, el blochează absorbția de fier și de calciu și poate favoriza, cu timpul, apariția osteoporozei și a cariilor, a carențelor de minerale care afectează sistemul imunitar.

Acidul fitic se găsește în proporții destul de mari în cerealele integrale, în nuci și în boabe precum fasolea, mazărea sau lintea. De aceea, consumul acestora trebuie compensat prin alimente bogate în fier și minerale. Spre deosebire de orezul brun, însă, orezu alb nu mai conține acid fitic și din acest punct de vedere este indicat pentru consum.

Fibre, carbohidrați și folați

Orezul brun este categoric mult mai bogat în fibre și în carbohidrați decât orezul alb. Datorită acestor compuși este mai nutritiv, mai sățios, dar și mai greu de digerat, ceea ce ar putea fi o problemă pentru persoanele care au o digestie leneșă.

În schimb, deși este bogat în vitaminele B6 sau B12, orezul brun nu conține vitamina B9 și folați esențiali pentru sistemul nervos. Orezul alb este bogat în folați pe care îi mai poți găsi în toate legumele verzi, în fasole, ardei, țelină și aproape în toate fructele.

În concluzie

Și orezul brun și orezul alb au calitățile și defectele lor. Amândouă pot fi la fel de gustoase și sățioase, dacă le gătești așa cum îți place și, mai ales, dacă le combini cu alimente sănătoase. Chiar dacă nu au suficiente vitamine sau folați, fibre sau glucide, poți compensa acest lucru consumând mai multe legume și carne de pește împreună cu orezul preferat.

Nu se poate spune că orezul brun este sănătos și cel alb nu. Cu cât ai o dietă mai echilibrată și mai bogată în legume, cu cât folosești mai multe tipuri de orez, cu atât vei avea mai multe beneficii pentru sănătate.

sursa foto: 123rf.com