La fel ca și orezul, care este alb, brun sau roșcat, și quinoa se găsește în varianta albă, roșie sau brună. Dar, dacă orezul este o cereală sățioasă și gustoasă, quinoa este mai degrabă o falsă cereală, dar mult mai hrănitoare, înrudită cu talpa gâștei.

Ce calități deosebite are quinoa

De la quinoa se consumă doar semințele care au un conținut complex de nutrienți, vitamine și minerale, precum și grăsimi monosaturate și proteine. Semințele se spală și se fierb timp de 15 minute, apoi se adaugă la diverse preparate cu legume sau pește.

Quinoa nu conține gluten, ceea ce o face ușor de digerat și este recomandată chiar și în meniul bebelușilor de la 8 luni. Quinoa are o valoare energetică mare și aproximativ 120 de calorii la 100 de grame, dar nu este deloc un aliment care îngrașă.

Ce conțin 100 de grame de boabe de quinoa

  • Carbohidrati – 64,2 gr
  • Grasimi mononesaturate – 1,6 gr
  • Grasimi polinesaturate – 3,3 gr
  • Proteine – 14,1 gr 
  • Vitamina B1 (tiamina) – 0,36 mg
  • Vitamina B2 (riboflavina) – 0,32 mg
  • Vitamina B3 (niacina) –  1,52 mg
  • Vitamina B6 – 0,49 mg
  • Vitamina B9 (acid folic) – 0,184 mg
  • Colina – 70 mg
  • Vitamina E – 2,4 mg 
  • Calciu – 47 mg
  • Fier – 4,6 mg
  • Magneziu – 197 mg
  • Mangan – 2 mg
  • Fosfor – 457 mg
  • Potasiu – 563 mg
  • Sodiu – 5 mg
  • Zinc – 3,1 mg

Cu o varietate atât de mare de minerale, vitamine și proteine, quinoa este considerat un aliment complet și este foarte des introdusă mai ales în rețetele vegane, dar și în salate de legume sau garnituri pentru paste, carne și pește, pentru supe sau pentru budinci dulci.

Cu ce calități se laudă orezul brun

Orezul brun face parte din grupa cerealelor integrale, dar este bogat în carbohidrați. Este mai gustos decât boabele de quinoa când este fiert simplu, cu apă, și este mult mai sățios. Cu toate acestea, orezul brun nu conține o varietate atât de mare de minerale și vitamine, așa cum are quinoa.

Orezul brun mai păstrează tărâțele și germenii care, dacă sunt complet înlăturați, se obține orezul alb. Astfel că orezul brun este mult mai hrănitor decât cel alb și are un gust mai bun. Orezul brun este mai bogat în fibre decât cel alb, este mai bogat în magneziu și are proprietatea de a echilibra nivelul de zahăr din sânge. La fel ca și quinoa, orezul brun nu conține colesterol, dar conține gluten.

Ce conțin 100 gr de boabe de orez brun

  • Carbohidrați 95 gr
  • Grăsimi 7,5 gr
  • Proteine 8,8 gr
  • Fibre dietetice 1,8 gr
  • Zaharuri 0,4 gr
  • Acizi grași Omega 3 – 14 mg
  • Acizi grași Omega 6 – 306 mg
  • Vitamina K – 0,6 mg
  • Niacina – 1,5 mg
  • Folați – 4 mg
  • Colina – 9 mg
  • Calciu – 10 mg
  • Magneziu – 43 mg
  • Potasiu – 43 mg
  • Fosfor – 83 mg
  • Seleniu – 10 mg

foto: Shutterstock