Adio căldură și temperaturi de ridicate, de acum toamna își va intra în drepturi, iar organismul se pregătește pentru sezonul rece. De altfel, ne pregătim să trecem și la ora de iarnă. Așa cum se întâmplă în fiecare an, la sfârșitul lunii octombrie trecem la ora de iarnă, ziua se scurtează, iar noaptea devine mai lungă.

Mai exact, în acest an, trecerea la ora de iarnă se face în ultimul weekend din octombrie 2021, ultima noapte de sâmbătă spre duminică, între 30 și 31 octombrie, când ceasurile se vor da cu o oră înapoi, ora 04:00 devenind ora 03:00. Această zi va fi cea mai lungă zi din an, ceea ce înseamnă că ziua de 27 octombrie va avea 25 de ore în loc de 24 de ore.

Ora de iarnă 2021. Trecem la ora de iarnă

2021 ar putea fi ultimul an cu o schimbare de sezon a orei standard după ce Comisia Europeană a cerut renunţarea la schimbarea orei, dar România nu a ratificat încă recomandarea

Trecerea de la ora de iarnă se face după echinocțiul de toamnă, atunci când Soarele traversează ecuatorul ceresc și trece prin emisfera sudică are loc echinocțiu de toamnă. Pe data de 22 septembrie, echinocțiul de toamnă reprezintă în mod oficial sfârșitul verii. Echinocțiul reprezintă acel moment rar din an, (sunt doar 2 astfel de momente) în care ziua este egală cu noaptea. Toamna, echinocțiul se petrece întotdeauna în preajma zilei de 22 septembrie și marchează începutul zodiei Balanță.

Motivul pentru care se recurge la această trecere este tocmai beneficiul adus de lumina naturală pe o durată cât mai lungă de timp.

Ora de iarnă 2021. Când se dă ora înapoi?

Schimbarea orei în România se face de două ori pe an, adică trecerea de la ora de iarnă la ora de vara, și invers, cu scopul de a beneficia de cât mai multă lumina naturală în lunile de pe perioada verii.

Schimbarea orei de vară, respectiv de iarnă, se face în preajma echinocțiilor de primăvară și de toamna, când ziua e mai mare decât noaprea, respectiv când durata nopții e mai mare decât durata zilei.

Ora de vară este în prezent implementată în peste 70 de state ale lumii şi afectează peste un miliard de oameni anual. Totuşi, începutul şi sfârşitul orei de vară variază de la o ţară la alta.

Uniunea Europeană a adoptat ora de vară folosită în Anglia, din ultima duminică a lunii martie până în ultima duminică a lunii octombrie.

În Statele Unite, majoritatea statelor au adoptat ora de vară, cu excepţia statelor Hawaii şi Arizona, precum şi a zonelor insulare (Puerto Rico, Insulele Virgine, Samoa şi Guam).

În România, ora de vară a fost introdusă în 1932, şi a funcţionat anual, până în 1939 (începea în prima duminică din aprilie, la ora 00:00 şi se încheia în prima duminică din octombrie, ora 01:00). Din 1 aprilie 1940, ora 00:00, până în 2 noiembrie 1942, ora 03:00, ora de vară a fost în vigoare permanent. Apoi, din 1943, s-a renunţat la ea. A fost reintrodusă abia în regimul Ceauşescu, începând cu 1979.

Uniunea Europeana a propus ca ora să nu se mai modifice

Parlamentul European a votat în matie 2019 pentru a se renunța la ora de vară, la nivelul Uniunii Europene. România încă nu a luat o decizie.

În total sunt 74 de țări care schimbă ora, 175 care nu au schimbat ora niciodată și 68 care au decis să renunțe la schimbarea orei.

Ora de iarnă 2021– Cum ne afectează această schimbare

O dată cu această schimbare, specialiștii susțin că avem nevoie de aproximativ o săptămână pentru a ne adapta la ora de iarnă. Schimbarea orei poate perturba ceasul biologic. Pot interveni dereglări hormonale, mai ales ale melatoninei, cunoscută și drept „hormonul somnului”.

Trecerea la ora de iarnă poate provoca stări de oboseală și poate declanșa scăderea vigilenței, creșterea nivelului de stres, tulburări de somn, perturbarea rutinei zilnice, instalarea asteniei de toamnă.

Cum adaptăm organismul la ora de iarnă!

Organismul este supus unei noi provocări, anume o perioadă mai lungă din zi în care va fi privat de lumina naturală.

Schimbarea orei mai poate intensifica și problemele celor care suferă de depresie și boli cardiace. Toate aceste modificări în ritmul biologic necesită o perioadă de timp de adaptare. Iar pentru a depăși aceste stări, nutriționiștii recomandă odihnă și o alimentație bogată în fructe și legume, cu un aport ridicat de elemente nutritive.

Citește și:

Adaptează organismul la ora de iarnă!

Sâmbătă sunt Moșii de iarnă 2021. Ce trebuie să facă orice bun creștin pentru sufletele celor care nu mai sunt