Primăvara simțim nevoia multe dintre noi să luăm suplimente alimentare, mai ales cu minerale sau vitamine pe care nu le putem sintetiza în cantitate apreciabilă din alimente. Sigur că este recomandat să mâncăm mai multe verdețuri în martie și aprilie, să pregătim mai multe salate, decât sosuri și fripturi, dar mai avem nevoie și de anumite suplimente care ne ajută să facem față asteniei și stărilor de oboseală specifice primăverii.

Dar suplimentele trebuie administrate în anumite intervale orare din timpul zilei pentru a se absorbi mai bine și pentru a fi folosite eficient de către organism.

Ce suplimente alimentare se iau dimineața

Fierul

Suplimentele pe bază de fier se administrează dimineața, de preferat până în ora 8, după ce ai mâncat ceva ușor, un croasant sau un sandvici, dar înainte de a bea cafea. Cafeina împiedica buna absorbție a fierului, de aceea cafeaua trebuie băută la 1,5 sau chiar 2 ore după ce ai luat o fiolă de fier.

Fierul lichid se administrează cu apă sau cu un suc natural de fructe. Vitamina C din fructe ajută la absorbția fierului, în schimb calciul inhibă absorbția fierului, de aceea suplimentele de calciu se iau la câteva ore după cele cu fier.

Vitamina C

Alege suplimente cu vitamina C cu eliberare prelungită de-a lungul zilei și ia doza recomandată chiar dimineața, imediat după micul dejun. Vitamina C rămâne în sânge doar câteva ore și este bine să cumperi suplimente cu eliberare prelungită, pentru a beneficia de efectele ei și după amiaza.

Vitamina B

Suplimentele cu vitamine din seria B se iau și ele dimineața, după micul dejun cu apă sau cu suc de fructe. Vitaminele B sunt solubile în apă și sprijină metabolismul organismului. Ele sunt mai eficiente dimineața, îți dau energie, ard caloriile și combat radicalii liberi.

Vitamina E

Dacă trebuie să iei vitamina E, nu uita că aceasta este solubilă în grăsime și este bine să o iei cu iaurt sau cu lapte. Tot dimineața, după micul dejun, este perioada optimă pentru a lua suplimentele alimentare cu vitamina E.

Ce vitamine și suplimente funcționează mai bine după amiaza

Iod

Iodul se găsește în sare și în nuci și este bine să îl iei după o masă mai copioasă, în care ai avut și preparate cu un anumit procent de grăsime. Iodul se absoarbe mai bine după masa de prânz.

Calciu

Suplimentele alimentare pe bază de calciu se administrează și ele cel mai bine după masa de prânz, la aproximativ 2 ore. Calciul este benefic pentru energie, pentru oase și articulații, pentru dinți și pentru sistemul cardiovascular. Cel mai bine ar fi să iei calciu înainte de dormi după amiaza sau înainte de a face o pauză relaxantă, pentru că atunci se absoarbe cel mai bine.

Coenzima Q10

Suplimentele cu această coenzimă sunt recomandate pentru perioade scurte pentru tinerețe, regenerare și energie. Aceasta este recomandată imediat după masa de prânz, mai ales că se absoarbe mai bine împreună cu grăsimile din alimente.

Ce suplimente sunt recomandate seara

Probiotice

Dacă ai probleme cu digestia și stomacul sau dacă iei antibiotice, este recomandat să faci o cură de probiotice și să le iei cu 30 de minute înainte de masa de seară. Acestea se iau pe stomacul gol pentru a construi o barieră protectoare pentru mucoasa digestivă.

Vitamina D

Este o vitamină pe care nu o putem sintetiza decât cu ajutorul luminii solare, dar ea este esențială pentru absorbția calciului și pentru menținerea oaselor sănătoase. Vitamina D se ia pentru perioade scurte, la începutul serii, dar cu cel puțin 3 sau 4 ore înainte de somn.

Capsulele cu ulei de pește

Bogate în acizi grași Omega și antioxidanți, capsulele cu ulei din ficat de cod sunt benefice pentru inimă, tensiune, artere, vedere și pentru creier. Acestea se recomandă imediat după cină, cu un pahar de apă.

Magneziu

Suplimentele alimentare pe bază de magneziu se administrează și ele seara, după cină, la aproximativ o oră. Magneziul este esențial pentru creier, pentru inimă, pentru oase și articulații, pentru circulația sângelui. Seara, magneziul induce o stare de relaxare și te ajută să te odihnești mai bine.

foto: Shutterstock