CONȚINUT VIDEO LIBERTATEA PENTRU FEMEI

Industria alimentelor procesate folosește de ani buni diverși înlocuitori pentru zahăr, unii dintre ei inofensivi, dar alții cu un istoric destul de controversat. Iată care ar fi cei mai buni înlocuitori pentru zahăr, dar și cei de care trebuie să te ferești.

Mierea de albine, un dulce prețios

Este binecunoscută, este sănătoasă și este cel mai bun înlocuitor pentru zahăr, doar că nu se potrivește pentru toate gusturile și este destul de scumpă. Nu poți pune miere în orice prăjitură, aluat sau în orice băutură. Dar, când ai ocazia, înlocuiește zahărul cu miere și vei avea numai beneficii.

Stevia, o plantă dulce

Această substanță dulce se extrage din frunzele plantei cu același nume și se găsește de obicei sub formă de pulbere uscată sau extract lichid. Având o putere de îndulcire de 300 de ori mai mare decât cea a zahărului, Stevia Rebaudiana este bogată în stevioglicozide (steviozida și rebaudioza A – care dau gustul dulce), vitaminele A și C, fibre alimentare, oligoelemente (zinc, calciu, fosfor, magneziu, crom).

Europenii au aflat despre stevia dulce datorită conquistadorilor care, în secolul al 16-lea, au adus-o în Spania. Este un îndulcitor natural care nu prezintă niciun risc pentru sănătate, ba chiar are proprietatea de a regla nivelul de zahăr din sânge.

Îndulcitori recomandați pentru diabetici

Xilitolul, eritolul, sorbitolul sau maltitolul sunt diverși compuși derivați din fructoza sau maltoza care se găsesc în mod natural în fructe și cereale. Aceste substanțe sintetizate sunt recomandate diabeticilor și nu au efecte controversate asupra sănătății dacă sunt consumate moderat.

În cantități mai mari, este posibil să provoace anumite probleme gastrice. Spre exemplu, doza zilnică de xilitol tolerată de un organism sănătos este de 90 de grame, în timp ce doza zilnică recomandată din celelalte substanțe este sensibil mai mică.

Înlocuitori pentru zahăr pe care este bine să îi eviți

Siropul de fructoză, de evitat!

Obținut prin transformarea amidonului de porumb în glucoză și apoi conversia acesteia în fructoză, acest îndulcitor trebuie consumat cu mari rezerve. Pe termen lung, s-a demonstrat că afectează ficatul, favorizează apariția diabetului și a obezității.

Aspartamul, cu da și cu nu

Este un îndulcitor artificial controversat, deoarece în doze mici și foarte bine controlate este inofensiv pentru organism și ne salvează de zahăr. Dar în doze mari, poate avea consecințe nedorite asupra sănătății. Vestea bună este că aspartamul este unul dintre cele mai bine studiate ingrediente dulci din alimentație și s-a dovedit de mai multe ori că, în doze mici, este inofensiv. Iar doza zilnică recomandată este de 40 mg/kilogram corp.

Zahărul din nucă de cocos

Este recomandat în doze moderate. Se obține prin fierbere și dezhidratarea laptelui de cocos, are un conținut redus de fructoză și un procent bun de vitamina C. Problema este că are cam același procent de carbohidrați și calorii ca și zahărul, astfel că trebuie consumat cu prudență, dacă ții la silueta ta.