Frunzele de untișor sunt recomandate pentru consum crude pentru că sunt foarte sănătoase, sunt bogate în vitamina C și în săruri de fier, magneziu și potasiu. Gospodinele știu că untișorul este una dintre buruienile vechi de leac și o adevărată trufanda pentru salatele pline de vitamine.

Frunzele de untișor, beneficii mari pentru organism

Când înflorește, untișorul devine toxic, iar frunzele devin mai tari și neplăcute la gust

Alături de urzici, ștevie, lobodă și salata verde, untișorul face minuni pentru organism. Este recunoscut pentru efectele lui revitalizante, combate anemia în cazul copiilor și astenia de primăvară.  

De asemenea, este apreciat pentru beneficiile pe care le are asupra digestiei și ficatului. Datorită substanțelor amărui și acre pe care le conțin frunzele de untișor, acestea stimulează bila și funcția ficatului și stimulează secreția de acid gastric, ajutând la digerarea alimentelor grase.

Românii știu că, lângă o friptură grasă de oaie, primăvara este bine să consumi o salată de crudități cu untișor, ceapă, urzici și alte trufandale.

Untișorul – precauții! Când devine toxic!

În multe zone de la noi din țară, frunzele de untișor se consumă crude. Dar ele sunt sănătoase și bune numai dacă sunt culese înainte ca planta să înflorească.

Frunzele trebuie să fie tinere și fragede, iar planta să nu aibă boboci de flori sau flori deja mature. În momentul în care înflorește, untișorul acumulează în frunze o substanță toxică numită protoanemonina, care apără florile să fie consumate de animale.

Această substanță provoacă dureri abdominale, crampe, paralizii parțiale ale feței sau paralizii severe, dacă se consumă o cantitate mai mare de frunze.

Medicii recomandă o cantitate de cel mult 100 g de untișor pentru adulți și cel mult 50 g de frunze fragede pentru copii. Cu toate acestea, copiii până la 4 ani și femeile gravide nu ar trebui să consume deloc această plantă crudă.

Prin fierbere, folosind frunzele de untișor în ciorbe acre, potențialul lor toxic se reduce.