În opinia psihologului Laura Maria Cojocaru, unul dintre factorii care te împiedică să obții echilibrul emoțional este conflictul de valori. Acesta constituie o adevărată provocare pentru menținerea stării de bine și mai ales a respectului de sine.

Cum obții echilibrul emoțional. Atingerea obiectivelor

“Să luăm spre exemplu valorile: corectitudinea, iubirea și abilitatea de atingere a obiectivelor. Teoretic, corectitudinea nu ar avea nevoie de grade de comparație, dar practic sunt contexte în care omul este provocat să fie „mai corect” cu cineva decât cu altcineva sau „mai corect” într-un context decât în altul. Acest „grad de comparație” apare în 2 situații: când emoționalul devine prioritar și când interesul (atingerea obiectivului) este pus înaintea corectitudinii.

De exemplu: „aș vrea să fiu corect cu X și Y, dar îi acord circumstanțe atenuante lui X pt că e „al meu”. Aici apare conflictul de valori corectitudine-iubire. Sau: „aș vrea să fiu corect și să aplic aceeași atitudine și lui X și lui Y, dar de la X am ceva de obținut acum, deci fac rabat de la propria decizie privind corectitudinea”. Acesta este un exemplu de conflict de valori corectitudine-atingere obiectiv/interes”, explică psihologul Laura Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).

Totodată, specialistul afirmă că, cu cât suntem mai dispuși să ne încălcam o valoare în favoarea alteia și nu rezolvăm acest conflict interior, cu atât respectul de sine scade. Apoi scade încrederea în sine, apoi scad energia și motivația.

Citește și: Cum dezvolți încrederea în sine

Cum obții echilibrul emoțional. Rezolvarea conflictului interior 

1. Observi intenția pozitivă

“Din ce motiv este important pentru mine să-i „favorizez” pe cei pe care-i iubesc? De obicei sunt motivații ca: să nu mă simt vinovat mai târziu, să nu le pierd iubirea, să-i văd fericiți, să mă simț util pentru ei, sunt dator/responsabil pentru fericirea sau bunăstarea lor etc. Din ce motiv este important pentru mine să fiu corect? De cele mai multe ori, răspunsul este: pentru că și eu îmi doresc să fiu tratat corect”, explică psihologul.  

2. Gândești diferit

Cum pot gândi diferit pentru ca ambele beneficii ce decurg din cele două valori să fie prezente în viață mea?  Obții echilibrul emoțional printr-o gândire sănătoasă. “Fericirea celor dragi mie este bine să includă și o concepție sănătoasă și echilibrată despre viață, lucru ce include și aspecte ce țin de aplicarea corectitudinii”, spune specialistul. 

Citește și: Ce înseamnă o viață împlinită și de ce ai nevoie ca să fii cât mai aproape de a o obține

3. Îi ajuți pe ceilalți, dar ai grijă și de tine

Ce pot face diferit pentru că ambele beneficii ce decurg din cele 2 valori să fie prezente în viață mea?  „Pot să contribui în continuare la fericirea celor dragi, explicându-le în prealabil, în momente de liniște și bună comunicare, cât de importantă este pentru mine păstrarea corectitudinii și cum înțeleg eu aplicarea ei, chiar dacă este vorba despre ei. Mai mult, exersarea corectitudinii chiar și pe ei, îi va putea antrena pentru viață în a fi corecți și în a-și cere la rândul lor dreptul la corectitudine”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).

Sursa foto: 123rf.com