Faptul că fiecare copil este genial nu înseamnă că toți pot picta ca Picasso, compune muzică precum Mozart, face descoperiri ca Einstein etc. Nu toți au un scor peste 150 la un teste de I.Q. Totuși, copilul tău e genial. Fiecare copil are abilități extraordinare înnăscute. Fiecare este la început plin de curiozitate, spontaneitate, vitalitate, flexibilitate și poate să absoarbă ca un burete informațiile din jur.
Citește și: Cum îți dai seama dacă ai un copil supradotat
Copilul tău e genial. Curiozitate nestăpânită
”Toți copiii sunt geniali, fiindcă în perioada în care ei descoperă lumea, nu au nicio teamă să pună întrebări. Sunt justițiari, idealiști și visători”, remarcă Lajos Kristof, mentor și psiholog. Un sugar are de două ori mai multe conexiuni cerebrale decât un adult. Copilul mic își însușește un sistem complex de simboluri (propria limbă maternă) fără nicio instrucțiune formală.
Copiii mici au imaginații vii, minți creative și înțeleg intuitiv sentimentele și emoțiile celor din jur. Aceste trăsături pozitive ale tinereții se păstrează și la maturitate cel mai bine și în lumea naturală la speciile mai evoluate. Totodată, oamenii care își păstrează aceste calități de-a lungul vieții sunt cei care reușesc mai bine în viață.
Citește și: Ce să faci și ce să NU faci pentru a contribui la dezvoltarea armonioasă a copilului tău
Frâne în învățare
Copilul tău e genial, dar există riscul să nu-și atingă potențialul. Există forțe puternice care acționează acasă, în școli și în cadrul societății, pentru a înăbuși aceste calități înnăscute. Depresia și anxietatea părinților sunt factori negativi. De asemenea, există și cutume culturale care ne fac să stingem luminița din ochii copiilor noștri.
”Nu întreba. Stai locului. Lucrurile se fac așa”, sunt îndemnuri care aparent educă, dar practic îi pot pune stavilă curiozității și bucuriei de a descoperi lucruri. Unii pedagogi sunt de părere că învățământul clasic oprește genialitatea copiilor prin standardizare, impunerea anumitor materii considerate mai importante, obligativitatea de a memora nenumărate lucruri și reprimarea însușirii abilităților și a cunoștințelor prin explorare liberă. Profesorii blazați și curricula încărcată îi fac pe micuți să-și piardă din spontaneitate și din dorința de a învăța.
Reguli care dărâmă
”În momentul în care elevii ajung în sistemul de educație standardizată, regulile legate de felul de a-și însuși cunoștințe devin inamicii libertății de a explora și învăța”, observă specialistul care adaugă: ”Copilul care primea răspunsuri imediat sau era ajutat să exploreze liber trebuie să aștepte, să învețe anumite materii, indiferent dacă are sau nu abilități, indiferent de stilul de învățare.
Educația standardizată îl obligă pe cel mic la competiție, nu la cooperare, la brutalitate, nu la sensibilitate și armonie. Eșecul copilului începe la grădiniță în momentul în care acesta este pus să stea cu mâinile la spate, să urmeze niște șabloane sau un set de reguli la desen. Ei învață că soarele stă la colț, că norii sunt albaștrii, că păsările au o formă anume. Copilul învață rușinea – nu respectul față de sine și față de ceilalți, pedeapsa și răzbunarea – nu iubirea și iertarea”.
Copilul tău e genial. Cum poți să-l ajuți
Vestea bună este că un profesor sau un părinte pot face multe pentru a-i ajuta pe copii să își păstreze sau să-și trezească din nou geniul natural. În primul rând și cel mai important, adulții trebuie să revină ei înșiși la această genialitate naturală. Este important să-și (re)găsească creativitatea, vitalitatea și curiozitatea, să învețe din nou să se joace alături de cel mic.
Atunci când copiii sunt înconjurați de adulți curioși și inventivi, la fel vor fi și ei. În plus, le pot oferi activități simple care să-i ajute: o poveste, o jucărie, o vizită într-un loc special sau o întrebare poate debloca porțile dragostei de a învăța . Asigură-i un climat liber de critici, comparații și presiuni pentru a reuși. Tratează fiecare copil ca pe un dar unic, capabil să facă lucruri minunate în lume. În cele din urmă, înțelege că fiecare copil va fi un geniu într-un mod total diferit față de un alt copil. Uită de standarde, de IQ. Fiecare are anumite abilități care pot fi cultivate.
Atingerea capacităților native
”Succesul în educație înseamnă un copil fericit care și-a atins la maxim capacitățile intelectuale. Din păcate, învățământul de masă poate însemna un traseu în care posibilitățile native ale copiilor sunt ignorate total, iar cele abilitățile nepuse în valoare la timp se pot pierde. Existența unui sistem în care copilul să-și aleagă traseul educațional poate cultiva mai profund responsabilitatea, independența și motivația de a învăța. Nu este vorba despre cum ar trebui să ne cultivăm genialitatea ci despre cât de mult ne asumăm că suntem geniali.
Un copil genial este mai deschis la nou, iubitor de oameni și natură. Un copil genial nu va avea nevoie niciodată de un profesor, ci de un ghid care să-l susțină emoțional, să-l ajute să-și valorifice potențialul în folosul lumii. Păstrarea unicității lui este un curaj. Succesul depinde de cultivarea pasiunilor și hotărârea părinților de a-l sprijini în toate activitățile necesare lui,” spune Lajos Kristof, director fondator al Amias Small School.
Sursa foto: 123rf.com