În ultimii ani, margarina și untul au atras o mulțime de critici. Numeroase studii au demonstrat că sunt alimente pline de grăsimi ”rele” care se depun pe artere și în țesuturi și care au un impact negativ asupra inimii, circulației și sângelui.

Toți nutriționiștii ne recomandă să le consumăm moderat, dar ele intră în componența multor alimente pe care le consumăm frecvent, cum ar fi produsele de patiserie și cofetărie.

Producătorii de margarină și de unt încearcă să adauge diverse vitamine și substanțe nutritive, astfel încât să fie mai accesibile consumatorului. Dar nu trebuie să uităm că o linguriță de unt sau de margarină conține cel puțin 35 de calorii, iar aportul lui nutritiv nu este unul semnificativ.

Margarina și untul și vitaminele pe care le conțin

Untul este făcut din grăsimea extrasă din smântână și conține anumite minerale și vitamine specifice laptelui, dar într-o concentrație mai redusă. Cele mai importante vitamine din unt sunt vitaminele A și E, iar acestea sunt ușor de asimilat de către organism provenind dintr-o sursă naturală.

De asemenea, untul conține vitamina K2, despre care s-a descoperit că poate preveni apariția unor forme de cancer și osteporoza. De asemenea, untul mai conține acid linoleic care are și el proprietăți anti cancer, precum și acizii grași Omega 3 și Omega 6, despre care există opinii controversate, dar cert este că pot fi benefici în cantități moderate.

Margarina este făcută din uleiuri vegetale rafinate de floarea soarelui, porumb, soia sau palmier și apă. Conținutul de ulei este de cel puțin 80%, de aceea margarina poate conține anumiți steroli și vitamine specifice plantelor din care a fost extras uleiul.

Cât de bune sunt vitaminele adăugate?

Unii producători adaugă vitamine sintetice, care, în cele din urmă, nu au niciun beneficiu dacă nu sunt asimilate de organism.

Alții încearcă să producă o margarină mai bună reducând procentul de grăsimi trans, adăugând lecitină, ulei de măsline și chiar unt.

Datorită ingredientelor sale, margarina are un procent ridicat de vitamina E, dar alte vitamine sunt în cantități neglijabile și nu au un rol nutritiv deosebit. Uneori, se adaugă vitamina D, doar că aceasta nu este asimilată de către organism într-un procent semnificativ.  

foto: 123rf.com