Mulți confundă curentul mindfulness cu meditația. Psihologul Laura-Maria Cojocaru afirmă că este o diferență între mindfulness și meditație. Mindfulness este o calitate, meditația este o practică. Meditația este o practică și, prin această practică, se pot dezvolta diferite calități, inclusiv atenția. Mindfulness descrie un mod specific de a trăi care poate fi cultivat prin practică.


Ce înseamnă cu adevărat Mindfulness?

“Mindfulness este o stare de a fi când corpul și mintea ta se află în același loc în același timp. Înseamnă să atragi atenția asupra a ceea ce faci și unde te afli, fără să-ți faci griji pentru viitor sau trecut. Meditația Mindfulness este o modalitate formală de a-ți antrena mintea. Astfel, îți dezvolți abilitățile de atenție. Te concentrezi asupra unei singure sarcini și să vă dezvoltați conștientizarea momentului prezent. Gândește-te la asta ca și cum ai sta la biroul tău și ai mânca o ciocolată. Dintr-o dată ești conștient că stai la birou și mănânci o ciocolată. Nu ești îngrijorat de ceea ce vei mânca la cină sau nu te gândești la felul în care te-ai trezit. Ești doar în acel moment”, explică psihologul Laura Maria Cojocaru

Cum poți trăi Mindfulness în viața de zi cu zi

“Majoritatea dintre noi ne petrecem zilele pe jumătate conștienți de ceea ce facem și ce gândim. Trăim pe pilot automat și ne parcurgem rutina fără să observăm ce facem, cu excepția cazului în care rutina noastră este eliminată. Mindfulness se dezvoltă observând starea de spirit inactivă care se caracterizează prin dependența de distincțiile trasate în trecut și poți folosi această conștientizare pentru a fi mai intenționat cu acțiunile tale. Dacă poți depune mai multă intenție rutinelor tale și îți rezervi timp pentru a-ți programa practicile de mindfulness, poți începe să profiți de beneficiile sale”, continuă specialistul.

Ce nu este Mindfulness?

Potrivit psihologului Laura Maria Cojocaru, în ciuda rădăcinilor sale în religia orientală, Mindfulness nu este o practică inerent religioasă. Mindfulness este o practică laică care poate fi folosită de cei care practică religia și cei care nu o fac. Abordarea consideră că atenția ne permite să ne conectăm cu latura noastră spirituală. Mindfulness nu este, de asemenea, sinonim cu meditația. Mai degrabă, meditația este o practică care ne ajută să fim mai atenți.

De ce este atât de populară această mișcare?

Mindfulness a existat de mii de ani, având rădăcini în religiile orientale, cum ar fi hinduismul și budismul. Este o practică asemănătoare și în creștinismul ortodox, care poartă numele de isihasm. Călugării încearcă să fie atenți la mișcările sufletului lor și au o practică numită ”trezvie”. Astfel, ei trăiesc în prezent și sunt mai conștienți. Termenul de „trezvie” desemnează atenţia la propriile gânduri. Este o stare ce apare atunci când mintea supraveghează inima şi gândurile.

Cu toate acestea, atenția a devenit din ce în ce mai populară în Occident, în primul rând datorită Jon Kabat-Zinn. El a creat programul de reducere a stresului bazat pe atenție în anii 1970. La începutul anilor 2000, a existat o explozie de cercetări în intervențiile mindfulness care ar putea explica de ce a devenit atât de popular astăzi. Într-o societate în care ocuparea și epuizarea sunt normele, atenția oferă o experiență alternativă de viață care s-a dovedit a oferi beneficii enorme.

Citește și: Cum să te iubești pe tine însăți pentru a putea să-i iubești pe ceilalți

De ce să practici atenția

Mindfulness ne ajută să ne conectăm cu noi înșine și cu ceilalți, să reacționăm productiv la situații stresante și să găsim mai mult echilibru în viețile noastre aglomerate.

“Cercetările privind practicare mindfulness au arătat că există multe beneficii, inclusiv: scăderea răspunsului la stres, creșterea activității sistemului imunitar, capacitate crescută de compasiune, capacitate îmbunătățită de a regla emoțiile, capacitate crescută de relaxare, îmbunătățiri ale nivelurilor cronice de durere, îmbunătățiri ale simptomelor de anxietate și depresie, capacitate îmbunătățită de a experimenta momente cu o mai mare claritate și obiectivitate. Meditația vă poate ajuta să deveniți mai atenți în viața de zi cu zi, deși necesită ceva mai mult timp și practică. Aplicațiile de meditație ghidate pot fi utile – și nu este prea dificil să începeți singuri”, explică psihologul.

Sursa foto: 123rf.com