6 din 10 pacienți bucureșteni au consultat doi sau mai mulți medici înainte de a primi un diagnostic corect. Cele mai multe probleme au fost raportate în afecțiunile oncologice, neurologice, endocrinologice și în cazul problemelor aparatului genital. 7 din 10 pacienți bucureșteni ar fi dispuși să apeleze la un serviciu specializat de second opinion (a doua opinie) medical. În cazul în care s-ar confrunta cu o afecțiune oncologică. Și ar dori să aibă siguranța că primesc un diagnostic corect și un plan adecvat de tratament.
Cât de important este un diagnostic corect
60% dintre pacienții care au primit un diagnostic corect în cadrul serviciului de second opinion medical nu s-ar mai întoarce la medicul care i-a diagnosticat greșit. Iar peste 20% afirmă că s-ar întoarce la primul medic. Însă i-ar solicita schimbarea planului de tratament. Sunt concluziile unui studiu regional, realizat de Intermedicas Worldwide. Este prima clinică de second opinion medical din România. Scopul studiului a fost să măsoare percepțiile și atitudinile pacienților din București cu privire la accesarea unei a doua opinii medicale specializate.
Cercetarea a relevat că peste jumătate dintre pacienții bucureșteni au primit cel puțin o dată un diagnostic greșit sau un tratament incorect. Mai mult, peste 60% au consultat doi sau mai mulți medici pentru patologia de care suferă. Cele mai multe diagnostice greșite au fost primite de pacienți pentru afecțiuni oncologice, neurologice, endocrinologice și ale aparatului genital.
„Succesul oricărui tratament pornește de la un diagnostic corect. A cere a doua, a treia, a patra opinie medicală, mergând din clinică în clinică la specialiști, căutând pe internet sau la recomandarea unor prieteni este o improvizație. Și nu poate decât să prelungească procesul de obținere a diagnosticului corect. A doua opinie medicală specializată este indicată. Mai ales în diagnosticul de boli grave, cronice. Sau pentru soluții de tratament medical care pot afecta calitatea vieții pe termen lung. Peste 70% dintre pacienții care solicita Second Opinion apelează la noi pentru afecțiuni oncologice. Iar rezultatele pe care le obțin se traduc în îmbunătățirea calității vieții sau în ani câștigați de viață.” – a declarat Ana Maria Marian, CEO Intermedicas.
O eroare poate fi catastrofală
8 din 10 pacienți din București afirmă că serviciul specializat de second opinion medical a adus completări diagnosticului inițial sau l-a infirmat. Doar 23,1% spun că la second opinion s-a confirmat diagnosticul. În ceea ce privește atitudinea față de medicul care i-a diagnosticat greșit, studiul a relevat că 60% dintre pacienții care au primit un diagnostic corect în cadrul serviciului de second opinion medical nu s-ar mai întoarce la medicul care i-a diagnosticat greșit.
Ajută a doua opinie medicală?
Printre cele mai importante specialițăți medicale pentru care pacienții au apelat la serviciul de second opinion se numără oncologia (29,7%), ginecologia (13,5%), neurologia (13,5%), endocrinologia (10,8%) și cardiochirurgia (8,1%). Tot din aceste specialități medicale fac parte și afecțiunile principale în urma cărora peste jumătate din pacienți s-au confruntat cu situația unui diagnostic greșit sau a unui tratament inadecvat.
Pacienții bucureșteni au o atitudine favorabilă față de serviciul specializat de second opinion medical. 73% consideră că le oferă în mare măsură siguranța unui diagnostic corect. Iar 62%, spun că îi ajută să înțeleagă mai bine problema medicală de care suferă. Cât despre medicii din sfera second opinion, 31% spun că serviciul de second opinion medical i-a ajutat să aibă acces rapid la medici ultraspecializați, cu expertiză internațională.
Sursa foto: 123rf.com