Somnul sănătos înseamnă mult pentru starea de bine a întregului organism. Netratate, pe termen lung, tulburările de somn vin cu o mulțime de probleme medicale.

„Somnul reprezintă o treime din viață. De calitatea, durata și  profunzimea lui depinde ameliorarea  vieții noastre de zi cu zi. Și modul în care ne desfășurăm  cu spor sau nu activitățile zilnice. Sunt suficiente câteva nopți la rând de nesomn pentru ca organismul să intre în degringoladă. Întrucât lipsa somnului dezechilibrează capacitatea corpului de a controla nivelul glicemiei și de a utiliza insulina.

Pe termen lung, alături de alți factori, lipsa somnului crește riscul de diabet zaharat de tip II. Este doar un exemplu al multiplelor interconexiuni ale unor afecțiuni cronice cu modul nostru de a ne odihni. De asemenea, somnul insuficient încetinește metabolismul, deci crește riscul de obezitate, dar este și un factor de risc pentru hipertensiune și probleme cardiovasculare.”, a spus prof. dr. Florin Mihălțan, președintele Secțiunii de Somnologie și Ventilație Non-Invazivă a Societății Române de Pneumologie, cu ocazia Zilei Mondiale a Somnului, celebrată pe 19 martie.

10 condiții pentru somnul sănătos

1. Fixați ora de culcare și ora de trezire.

2. Dacă aveți obiceiul de a face sieste, nu depășiți 45 de minute de somn în timpul zilei.

3. Evitați ingestia excesivă de alcool cu 4 ore înainte de culcare și nu fumați.

4. Evitați cofeina cu 6 ore înainte de culcare. Aceasta include cafeaua, ceaiul și băuturi acidulate, precum și ciocolata.

5. Evitați alimentele grele, condimentate sau cu zahăr cu 4 ore înainte de culcare. O gustare ușoară înainte de culcare este acceptabilă.

6. Faceți exerciții fizice în mod regulat, dar nu chiar înainte de culcare.

7. Folosiți lenjerie de pat confortabilă.

8. Găsiți o setare confortabilă a temperaturii (21 de grade) pentru somn și mențineți camera bine ventilată.

9. Blocați toate zgomotele care distrag atenția și eliminați cât mai multă lumină posibilă.

10. Rezervați patul pentru somn și sex. Nu folosiți patul ca birou, sală de muncă sau cameră de recreere.

Tulburările de somn trebuie tratate

Majoritatea tulburărilor de somn pot fi prevenite sau tratate. Dar mai puțin de o treime dintre cei care suferă ignoră această problemă și nu caută ajutor profesional.

Este important ca oamenii să înțeleagă că somnul, la fel ca mișcarea, hidratarea, și nutriția are un rol în buna funcționare a organismului. Sunt trei elemente la care ar trebui să fie atenți:

durata, suficientă pentru ca persoana să fie odihnită și alertă în ziua următoare,

continuitatea, adică perioadele de somn trebuie să fie fără fragmentare și

profunzimea.  Somnul ar trebui să fie suficient de profund pentru a fi odihnitor. Toate acestea sunt cheia pentru un viitor sănătos pe toate planurile.

Sursa foto: 123rf