Mulți oameni confundă anxietatea cu alte emoții pe care le experimentează. În opinia psihologului Andra Tănăsescu, cei mai mulți își imaginează, atunci când se gândesc la anxietate, o persoană extrem de retrasă. Cred că anxiosul evită contactul cu ceilalți și îi poți citi frica în privire. De multe ori, nu este așa. Află cum să descoperi dacă tu sau persoana din fața ta suferă de anxietate. Vezi mai jos câteva semne discrete de anxietate.

Anxietate disimultă

Axietatea este însoțită de o purtare extrem de evidentă de evitare. În realitate, anxietatea este o stare emoțională caracterizată de o senzație neplăcută de tulburare interioară. De cele mai multe ori, vine la pachet cu indecizie, reacții nervoase, manifestări somatice, tulburări de somn și / sau ruminație. Din acest motiv, mulți dintre noi am învățat cum să disimulăm ceea ce simțim. Facem oamenii să creadă că noi nu trăim stări de anxietate”, afirmă psihologul Andra Tănăsescu.

Citește și: 10 trăsături comune persoanelor care au fost abuzate emoțional în copilărie

Ce este cu adevărat anxietatea

Conform scrierilor de specialitate, anxietatea reprezintă o stare de nelinişte psihopatologică care poate fi definită în trei feluri:

  • un sentiment al unui pericol iminent, însoţit de crearea unor scenarii mentale ipotetice. Efectul este amplificarea stării generale de teamă.
  • un sentiment general de neliniște; o stare constantă de alertă în fața unui pericol invizibil care este perceput ca fiind iminent.
  • sentimentul de neputință de a se proteja în fața unei posibile situații neprevăzute.

Citește și: Tratamente naturale pentru anxietate recomandate de dr. farmacist Ovidiu Bojor

Semne discrete de anxietate

Din păcate, însă, anxietatea poate lua foarte multe forme și putem rata semnele acesteia la ceilalți.

Verificarea (prea des) a telefonului

”Poate fi o formă de adicție, un obicei format de viteza cu care spuneam că trăim. Poate fi vorba de acel FOMO (Fear Of Missing Out). Ajungem, așadar, să verificăm în mod repetat telefonul chiar și în lipsa notificărilor, iar ăsta poate fi semn de anxietate. Tendința să întindem mâna des către telefon, deși acesta nu sună, ne poate arăta un disconfort interior. Poate fi vorba despre teama care se naște pe baza unor scenarii mintale, legate de un răspuns pe care îl așteptăm. Poate este teama că i s-a întâmplat ceva rău cuiva drag, pentru că pare că a trecut prea mult timp de când a scris. Poate fi o modalitate de a evita o situație exterioară în care ne aflăm în disconfort. În acest caz, telefonul ne permite să părem distrași, neimplicați și să avem motiv să evităm un răspuns sau contactul vizual.

psiholog Andra TănăsescuTelefonul reprezintă pentru mulți unealta care e cel mai aproape atunci când apar gândurile anxioase. Este o modalitate ușoară de a evita să fim atenți la ceea ce gândim și simțim. Este extrem de ușor să ne distragă cu orice altceva. Din acest motiv, tot mai mulți oameni stau cu telefonul în mână atunci când se află într-un grup. Le permite să evite un contact direct și profund cu alte persoane din acel grup. Asta le oferă un sentiment fals de siguranță și de protecție în fața unei posibile remarci dureroase, jigniri sau respingeri. Le dă scuza perfectă să nu spună nimic, să nu iasă în evidență și să plece oricând simt că le este necesar, fără a fi nevoiți să ofere multe explicații”, explică psihologul Andra Tănăsescu.

Citește și: Anorexia la adolescenți – 12 semne și simptome care o trădează

Semne discrete de anxietate: Agitația

“Neliniștea, senzația de „nu pot sta într-un loc”, freamătul interior resimțit de cineva, poate fi un alt semn al unui nivel peste medie de anxietate. Cu cât suntem mai agitați, cu atât ne mișcăm mai mult, ne ținem mâinile ocupate la birou cu diferite obiecte de pe acesta, cu atât ne creștem nivelul cortizolului și practic, în loc să liniștim cauza anxietății, o ignorăm și o lăsăm să se dezvolte”, explică specialistul.

Ruminația

Printre aceste semne discrete de anxietate se află și ruminația. “Tendința de a ne gândi constant și obsesiv la unele scenarii negative fie prin care am trecut deja, fie prin care ne imaginăm că am putea trece. Când ne lăsăm duși de astfel de gânduri dificultățile din prezent pot părea mai grave, iar gândirea obiectivă, rațională este afectată, alimentând anxietatea”, este de părere specialistul.

Teama de a spune ce simțim

“Sentimentul de neliniște este cu atât mai puternic cu cât ne temem de judecata celorlalți. Iar de aici până la a se naște o stare de anxietate este un pas mic și ne putem transforma în proprii noștri sabotori, preferând să nu facem nimic, decât să fim criticați”, declară psihologul. Teama de a spune ce simțim face parte dintre acele semne discrete de anxietate la care nu ne-am fi gândit prima dată.

Semne discrete de anxietate: ticuri

“Acestea sunt menite să țină sub control anxietatea și să aducă un soi de confort fals celui care se confruntă cu aceasta. Astfel, deși anxietatea se poate manifesta într-o gamă largă de comportamente extrem de vizibile, puțini chiar văd semnele ei subtile”, conchide psihologul Andra Tănăsescu, vicepreședinte al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică (INLPSI).

Sursa foto: 123rf.com