Pe lângă rolul pe care îl are în menținerea unui tranzit intestinal optim și în susținerea imunității, flora bacteriană răspunde și de alte procese vitale și anume: protecția împotriva infecțiilor, sinteza de acizi grași esențiali și vitamine (B, K), fermentarea și transformarea de acizi biliari, hormone și medicamente. De aceea, orice dezechilibru trebuie prevenit sau identificat rapid pentru a evita eventuale complicații ce pot afecta întreg organismul.

Printre factorii ce pot duce la perturbarea florei intestinale se numără: alimentația nesănătoasă, consumul de medicamente, stresul, anumite boli, infecțiile virale, bacteriene și parazitare.

Odată ce flora este dezechilibrată, pot apărea următoarele simptome: balonare, flatulență, gaze intestinale, arsuri la nivelul stomacului, reflux gastroesofagian, diaree, gastrită, sindrom de colon iritabil. În același timp, pot apărea simptome cognitive, cum ar fi problemele de memorie, deoarece flora intestinală are un rol important și în producția de neurotransmițători, astfel confirmându-se că există o strânsă legătură între creier și intestine. Pe lânga acestea, sunt întâlnite și carențele de vitamine și minerale (vitamina D, K, B7, B12, magneziu, calciu), dar și problemele de piele (acnee, rozacee, psoriazis), stresul cronic, anxietatea și depresia.

Tocmai de aceea flora intestinală trebuie refacută cat mai repede încă de la primul simptom. Se recomandă modificarea regimului alimentar, renunțarea la dulciuri, prăjeli, sucuri carbogazoase, alcool și cafea. Un real adjuvant în echilibrarea florei intestinale sunt și bacteriile bune, adică probioticele , comercializate în farmacii.

Probioticele se regăsesc în mod natural în organism, cele mai multe dintre ele fiind prezente în intestine, dar se găsesc și pe suprafața pielii, în căile respiratorii superioare, în cavitatea bucală. Și deși ele sunt deja prezente în corp, în cazul unui dezechilibru este esențial un aport suplimentar de aceste bacterii bune. Ele ne protejează împotriva microbilor și a infecțiilor, întăresc sistemul imbunitar, previn afecțiunile gastrointestinale, se implică în sinteza vitaminelor și contribuie la detoxifierea organimului.

Probioticele se găsesc sub formă de suplimente alimentare și, de obicei, se administrează cu 30 de minute înainte sau după masă pentru a nu fi distruse de sucul gastric. Se prezintă sub formă de pastile, prafuri sau sirop și se eliberează fără prespripție medicală. Totuși, înainte de administrarea oricărui medicament sau supliment alimentar, cere opinia medicului sau farmacistului.

Farmaciile online Optifarm pun la dispoziție o gamă diversă de probiotice, iar odată început tratamentul, vei observa o ameliorare a simptomelor: reducerea senzației de greutate în stomac, balonării si episoadelor diareice, eliminarea gazelor intestinale. Tranzitul intestinal se va restabili, iar flora intestinală va începe să se echilibreze.

În continuare, echilibrul florei intestinale rămâne strâns legat de stilul de viață pe care îl ai. Regimul alimentar are poate cea mai mare influență asupră sănătății intestinelor, mai ales că doar tu îl poți controla. Mânâncă cât mai multe fibre – reprezintă cea mai bună hrană pentru bacteriile din flora noastră, deoarece atunci când le digeră, produc acizi grași. Aceștia hrănesc bariera intestinală, ceea ce duce la îmbunătățirea funcției imunitare și prevenirea inflamațiilor. Găsești fibre în fructe, legume, alune și cereale integrale.

Stresul are și el o influentă puternică asupra universului de bacterii din intestine și din păcate, este inevitabil în viața de zi cu zi. Încearcă să reduci situațiile care îți provoacă sentimente contradictorii și plusează cu activități relaxante, mișcare fizică și somn odihnitor.