Desigur, predispoziția genetică, activitatea fizică și regimul alimentar pot avea un impact major asupra sănătății articulațiilor. Însă, există câteva măsuri de prevenție pe care le poți aborda cu minimum de efort, pentru a te asigura că mobilitatea acestora este optimă, că riscul inflamațiilor este minim, iar durerile nu te supără. Iată care sunt acestea:

Fă mișcare

Un număr mare de persoane diagnosticate cu artrită refuză activitatea fizică, deoarece se tem că aceasta le-ar putea intensifica simptomatologia. Însă, în realitate, corpul uman este făcut ca să se miște, iar articulațiile îndeplinesc tocmai această funcție. Activitatea fizică moderată și regulată poate combate simptome precum rigiditatea articulațiilor sau durerea la nivelul acestora. În plus, va face mai puternici mușchii din jurul articulațiilor și te va ajuta să îți menții greutatea. 

Protejează-ți articulațiile

Pentru a conferi protecție sistemului imunitar, trebuie doar să reduci stresul la care sunt supuse. În funcție de localizare, acest lucru se poate traduce prin corectarea posturii corpului, prin practicarea moderată a activității fizice, prin găsirea unui echilibru în ceea ce privește odihna, prin menținerea greutății optime. Totodată, în cazul în care practici sporturi precum ciclismul, asigură-te că porți echipamentul de protecție adecvat, pentru a fi ferită de eventuale accidente și lezări ale țesuturilor conjunctive. 

Acordă o atenție sporită alimentației

Reducerea inflamației este un pas important în menținerea sau recuperarea sănătății articulațiilor. Așadar, evită zaharurile și consumă alcool cu moderație, deoarece aceștia pot fi stimuli pentru inflamarea țesuturilor. În schimb, include în alimentație peștele gras – bogat în acizi grași Omega-3, fructele roșii – care conțin antioxidanți, dar și diferite ingrediente și condimente care reduc inflamația, cum este pigmentul curcumin, prezent în curcuma. De asemenea, pe măsură ce înaintezi în vârstă, mai precis în jurul împlinirii a 25 de ani, producția naturală de colagen scade, iar acest lucru afectează întregul organism, de la piele, la oase și articulații. Un supliment cu colagen Good Routine poate restabili nivelul optim de colagen și stimula producția naturală a acestuia.

Menține-ți greutatea ideală

Kilogramele în plus pot pune un stres suplimentar pe articulațiile tale, în special pe cele de susținere a poziției și pe cele care asigură mobilitatea. Atingerea și menținerea greutății ideale poate reduce durerea la nivelul articulațiilor genunchilor și rigiditatea asociată cu osteoartrita genunchilor. Chiar și un kilogram în plus contează, atunci când vine vorba despre articulații.

Renunță la fumat

În cazul în care ești fumătoare, trebuie să știi că acest obicei crește riscul unor afecțiuni precum osteoporoza și fracturile de oase. Totodată, bursita și tendinita sunt mai frecvente în rândul fumătorilor, care prezintă și un risc mai mare de a dezvolta artrită reumatoidă și de a suferi din cauza durerilor de spate. Renunțarea la fumat îți va îmbunătăți atât sănătatea sistemului osos, cât și pe cea a articulațiilor.

Fă exerciții de flexibilitate și mobilitate

De regulă, artrita este asociată cu limitarea mișcărilor. Pentru a-ți menține sau îmbunătăți flexibilitatea și mobilitatea, creează-ți o rutină din a-ți lucra articulațiile, în toate direcțiile. Întinde-te, apleacă-te, rotește fiecare încheietură și astfel vei reuși să îmbunătățești acești parametri, să reduci rigiditatea articulațiilor și să le menții funcționale pentru o perioadă mai lungă de timp.

Sănătatea articulațiilor poate fi păstrată pentru mai mult timp, cu un stil de viață sănătos. Alimentația corectă și bogată în nutrienți, mișcarea, menținerea greutății ideale și, dacă este cazul și medicul tău îți recomandă, remediile alopate și suplimentele alimentare îți pot aduce, de asemenea, o serie de beneficii, de la stimularea producției naturale de colagen și reducerea inflamațiilor, la menținerea sănătății sistemelor osos și muscular. 

Sursă foto: Pexels