Ce sunt cârceii?

Cârceii sunt contracții spontane, involuntare ale mușchilor, care provoacă durere, disconfort în zona afectată și dificultăți în mișcare. Cârceii apar mai des la extremități (picioare, talpă, gambă) fiind afectați mușchii scheletici, dar se pot manifesta uneori și la nivelul musculaturii organelor interne (mușchii netezi). Durerea și contracția pot dura de la câteva secunde până la câteva ore, iar în cazuri foarte grave chiar și zile, timp în care funcționarea corectă și normală a corpului este afectată. 

Cauzele apariției cârceilor

Cu toate că medicina modernă nu a reușit încă să identifice cauzele exacte ale apariției acestor crampe musculare, s-a observat că de cele mai multe ori cârceii apar brusc după perioade de efort fizic intens, din cauza deshidratării și extenuării, după activități precum condusul mașinii pe distanțe lungi, mersul pe tocuri, statul în picioare, pe perioada sarcinii. Aceste cazuri sunt corelate cu o serie de factori interni – impulsul electrochimic care se propagă de-a lungul nervului provoacă contracția fiecărei fibre musculare. Acest impuls electrochimic ce se deplasează pe canalul nervos este un flux de electroliți  (în special sodiu și potasiu). Dacă se produce un dezechilibru sau apar perturbări ale acțiunii electroliților, acestea afectează impulsurile nervoase și țesutul muscular poate înceta să mai acționeze sau reacționează anormal. Cauza poate fi și un deficit al vitaminei B (vitamina B1, B5, B6 în special), acestea fiind esențiale pentru funcționarea corectă a musculaturii și a sistemului nervos.

Cum preveniți apariția cârceilor?

Evitați deshidratarea. Consumați zilnic multe lichide. Cât de multe? Depinde de regimul alimentar, sex, activitate, vreme, starea de sănătate, vârstă și medicamentație. Lichidele ajută la contractarea și relaxarea musculară, menținând celulele hidratate și reducând reactivitatea necontrolată. În timpul exercițiilor, reumpleți recipientele cu lichide la intervale regulate de timp și continuați să beți apă sau alte lichide și după terminarea exercițiilor.

Întindeți mușchii. Dacă aveți cârcei la picioare noaptea, întindeți-vă înainte de somn. Exercițiile ușoare, precum mersul pe bicicleta de fitness timp de câteva minute înainte de culcare, pot ajuta la prevenirea apariției cârceilor în timpul nopții.

Consumați alimente bogate în magneziu (în special, legume cu frunze verzi) și potasiu (banane, fasole neagră) sau luați suplimentele alimentare potrivite.

De asemenea, se recomandă menținerea echilibrului de minerale și vitamine din organism cu ajutorul suplimentelor alimentare care ar trebui să conțină o combinație de magneziu, potasiu, vitamina B și preferabil vitamina E.