De regulă, în sezonul rece consumăm mai puține fructe și legume, iar expunerea la soare este redusă, astfel că pot să apară deficiențe. Carența de vitamine și minerale poate determina oboseală cronică, scăderea imunității, uscarea pielii, căderea părului și apariția durerilor articulare, a cârceilor și a crampelor musculare.

De aceea, specialiștii recomandă ca în această perioadă să suplimentăm dieta cu vitamine şi minerale pentru o stare generală de bine.

1. Vitamina C

De pe lista vitaminelor administrate în sezonul rece nu poate să lipsească vitamina C. Aceasta este asociată cu un sistem imunitar puternic, un nivel de energie optim și cu o piele strălucitoare. Mai mult de atât, contribuie în procesul de regenerare a sistemului osos și articular și minimizează alergiile.

Poate fi procurată din citrice, cătină, măceșe, ardei roșii, broccoli și alte fructe și legume. Însă dacă îți dorești să suplimentezi doza zilnică, poți opta pentru suplimente alimentare, fie vitamina C organică, fie un complex de substanțe nutritive.

2. Vitamina D

Deși nu a primit multă atenție până acum, vitamina D nu trebuie ignorată, cu atât mai puțin iarna, când expunerea la soare este redusă. Aceasta este produsă în corp sub acţiunea directă a razelor de soare. Poate fi procurată și prin consumul anumitor alimente: lapte, iaurt, cereale, ouă, somon, etc.

Carența de vitamina D se manifestă prin scăderea imunității, oboseală, durere osoasă, slăbiciune musculară, depresie și lipsa concentrării. Totodată, în lipsa vitaminei D, corpul nostru nu poate asimila la fel de bine calciul, un mineral prețios pentru sănătate.

3. Vitamina E

La fel ca vitamina C, vitamina E este un antioxidant puternic care are rolul de a întări corpul în fața infecțiilor. Este recunoscută ca fiind una dintre componentele de bază ale funcţionării corecte a sistemului imunitar.

Alimente bogate în vitamina E sunt: migdalele, alunele, semințele de floarea-soarelui, nucile și spanacul. Introdu-le în alimentația ta sub diferite forme. De asemenea, poți suplimenta doza zilnică recomandată (14-19 mg pe zi) prin administrarea unor suplimente alimentare.

4. Zinc

Zincul este un mineral esențial pentru organism, așa că nu trebuie să îți lipsească din alimentație, cu atât mai puțin în sezonul rece. Printre beneficiile acestuia se numără întărirea sistemului imunitar, stimularea memoriei, înfrumusețarea pielii și reducerea stresului. În plus, zincul are un rol important și în formarea oaselor.

Îl poți găsi în alimente precum: semințe de dovleac, semințe de susan, stridii, fructe de mare, carne de vită și de miel, ficat, fasole, năut, linte, ciuperci, ouă, cereale integrale și spanac. Este mai ușor de procurat din alimentație decât alte vitamine și minerale, însă poți suplimenta doza prin diferite produse de la farmacie.

5. Magneziu

Altă substanță importantă în alimentația noastră în sezonul rece și nu numai este magneziul. Având în vedere că nu poate fi produs de corpul nostru în mod natural, trebuie să îl procurăm din alimentație și suplimente alimentare. Îl găsești în spanac, leguminoase, nuci, semințe și cereale integrale, banane, pește gras și avocado.

Magneziul este implicat în peste 300 de reacții enzimatice din corpul nostru. Printre beneficiile acestuia se numără susținerea sistemului imunitar, reglarea tensiunii arteriale, producerea de energie, creșterea densității osoase și a rezistenței fizice prin reglarea contracțiilor musculare și eliminarea spasmelor.

Aceste vitamine și minerale îți consolidează starea de sănătate și te ajută să treci cu brio peste zilele capricioase ale sezonului rece.