Citește și: Slăbești fără să vrei. Ești bolnavă?

Respirația nu este doar pentru oxigenare ci și pentru alte funcii deosebit de importante lae organismului. Cercetătorii de la Northwestern University au evidențiat în premieră că ritmul respirator  creează activitate electrică în creierul uman care sprește judecata emoțională și memoria. Aceste efecte asupra comportamentului depind în mod critic de modul cum inspiri și expriri și dacă respiri pe nas sau pe gură.

Una dintre marile descoperiri ale acestuio studiu este faptul că există o diferență dramatică între activitatea creierul din amigdală și hipocampus în timpul inspirației prin comparație cu expirației. Atunci când rspiri, spun savanții, se stimulează neuronii din cortexul olfactiv, din hipocampus și amigdală, prin intemeriul întregului sistem limbic. Mai mult, chiar și procesarea fricii în creier se face altfel în funcție de inspirație și expirație.

Inspirația te ajută să reacționezi mai bine la frică

Spre exemplu, atunci când experimentăm o stare de frică sau de panică, ritmul respirator devine rapid. Ca urmare, vei petrece proporțional mai mult timp inspirând decât atunci când ești calmp. Ca urmare, inspirația va face creierul să funcționeze mai bine și să reacționeze mult mai repede la stimulii periculoși din mediul înconjurător.

Amigdala, supranumită și centrul fricii din creier, este puternic conectată cu procesarea emoțională. Astfel, că de-a lungul studiului, participanții  au fost rugați să ia decizii rapide în ceea ce privește ceea ce simt la vederea unor anumite fotografii și în timp ce-și păstrează în memorie modul de a respira.  Cele mai multe fee care exprimau frica se înregistrau la inspirație, în timp ce fețele ce exprimau suprinderea se înregistrau la expirație.

Concluzia? Inspirația puternică este ca o ”vitamină” pentru creier, ajutând funcțiile acestuia, sporindu-le puterile de autoapărare, de liniștire, dar doar atunci când inspirația se face pe nas. Dacă inspirația se face pe gură, toate efectele benefice dispar,

Citește și: