În contextul actual, preocuparea pentru sănătate a crescut. Distanțarea socială, perioadele de izolare, timpul petrecut doar cu sine ne-au determinat pe majoritatea să privim puțin către interior. Am învățat să ne ascultăm semnalele organismului, dar și posibila infecție cu SARS-CoV-2. Alexandru Ilie, fizioterapeut acreditat, ne ajută să înțelegem mai bine cum acționează virusul, ce modificări determină la nivelul respirației și cum putem combate posibilele sechele la nivelul aparatului respirator.

Cum ne îmbolnăvește coronavirusul

Coronavirusul pătrunde în orgasm (la nivelul gurii, ochilor sau nasului). Se atașează de celulele sănătoase. Aici, invadatorul se multiplică după care se răspândește în tot organismul. „Multiplicarea virusului la nivelul plămânilor determină inflamarea acestora. Inflamația se manifestă printr-o respirație deficitară, pacientul având senzația că ”nu are aer”. Prin intermediul plămânilor, întreg organismul este aprovizionat cu oxigen. Oxigenul este transportat din plămâni către sânge prin intermediul unei membrane foarte fine de la nivelul alveolelor. Sângele distribuie apoi oxigenul către toate celelalte structuri.”, spune Alexandru Ilie.

Virusul poate migra în spațiul dintre alveolele pulmonare și membrana capilarelor  sangvine, unde creează o inflamație. Astfel, distanța dintre alveole și capilare se mărește, ceea ce îngreunează transportul de oxigen. În acest moment, mușchii responsabili de respirație sunt obligați la un travaliu suplimentar, sunt suprasolicitați și uneori devine necesară asistarea respirației.

Testul negativ nu exclude infecția!

„Chiar dacă nu ai fost testat pozitiv, nu înseamnă că nu ai fost infectat! În continuare îți prezint câteva simptome care trădează posibile sechele ale infecției cu noul coronavirus:

  • oboseală accentuată în timpul unor eforturi mici: urcatul scărilor, căratul cumpărăturilor, mers prelungit;
  • respirație mai scurtă și mai rapidă decât în mod obișnuit;
  • amețeală, dureri de cap;
  • dureri musculare
  • puls crescut

Dacă te regăsești în una sau mai multe din situațiile de mai sus, este foarte posibil ca respirația ta să nu fie una eficientă. Nu te speria! Cu puțină muncă și un pic mai multă voință lucrurile se pot îmbunătăți.”, spune Alexandru Ilie.

Recuperarea funcției respiratorii este posibilă, însă necesită timp. Dacă disfuncția se datorează unei afectări a țesutului respirator, a alveolelor, este nevoie de 3 luni, până la un an pentru vindecarea completă!Asta nu înseamnă că trebuie doar să aștepți ca timpul să treacă, începe astăzi să îți antrenezi respirația! Este deja dovedit științific faptul că exercițiile fizice care țintesc musculatura respiratorie îmbunătățesc capacitatea respiratorie a pacienților afetați de Covid-19 sau alte afecțiuni bronhopulmonare.

3 exerciții pentru recuperarea respirației simple

  1. Conștientizează-ți respirația!

Plasează o mână pe piept și  una pe abdomen. Trage aer în piept, scoate-l afară și observă. Cele două mâini ar trebui să se miște simultan, în ambele sensuri. Asta înseamnă că fiecare parte a plămânilor tăi, atât vârfurile situate deasupra claviculei, cât și bazele de la nivelul coastelor inferioare, primește oxigenul vital. Dacă se mișcă numai o mână, trebuie să intervii conștient, să îți controlezi respirația și să dirijezi aerul în întreg plămânul.

2.Activează-ți musculatura!

Stai în picioare și inspiră adânc. În timp pe insipiri, du brațele lent sus, prin lateral. Expiră și coboară brațele, autoîmbrățișându-te. Astfel vei stimula musculatura intercostală. În timpul inspirului, mușchii intercostali trag coastele și le ridică, diafragmul coboră, sternul este împins anterior, iar aerul pătrunde în plămâni.

3.Expir puternic, inspir optim

Ia un balon, inspiră 3-4 secunde pe nas, apoi umflă balonul pentru 5-8 secunde, odihnește-te 2-3 secunde și reia. Studiile indică faptul că respirația lentă de acest timp reușește să relaxeze sistemul neuromuscular și în general determină o scădere a tonusului muscular de repaus – o relaxare a mușchilor. Pentru a învinge rezistența opusă de balon, va fi nevoie să activezi musculatura abdominală și implicit să dezvolți abilitatea mușchilor abdominali de a se opune diafragmului. Mușchii abdominali activați trag în jos și în interior coastele inferioare și relaxează musculatura paravertebrală (prin procesul de inhibiție reciprocă), așadar nu doar că vei respira mai bine, nu vei mai avea nici dureri de spate.

„Dacă ți-am stârnit curiozitatea și vrei să-ți îmbunătățești funcția respiratorie, te invit să parcurgi singurul program de recuperare respiratorie asistat online și gratuit din România. Programul “respirator” este oferit de platforma de fizioterapie, Restartix.”, completează specialistul. Programul este alcătuit din 90 de sesiuni de gimnastică respiratorie desfășurată online sub îndrumarea lui Alexandru Ilie, expert in fizioterapie.

Sursa foto: 123rf.com