Depresia de iarnă este numită, în limbajul de specialitate, tulburare afectivă sezonieră. Este un tip de tulburare de care suferă și oamenii sănătoși din punct de vedere mintal. Totuși, aceștia experimentează simptome depresive în anumite luni din an, de obicei, iarna. Cel mai des sunt afectate de această problemă femeile.

Simptomele depresiei de iarnă:

  • tristețe;
  • probleme cu somnul;
  • stări de letargie;
  • dereglări ale apetitului – mâncat compulsiv;
  • iritabilitate;
  • descurajare;
  • lipsa interesului pentru activități care altă dată făceau plăcere persoanei în cauză;
  • greutatea de a se concentra;
  • (mai rar) gânduri la moarte sau la sinucidere.

Iată câteva metode de a controla și învinge depresia de iarnă:

Fă mișcare regulat

Mișcarea este un mod eficient de a combate depresia de iarnă. Oferă un stimulent imediat al stării de spirit. Pe lângă aceasta, a face sport sau mișcare în mod regulat aduce nenumărate beneficii sănătății. Reglează tensiunea arterială, protejează inima de boli, previne cancerul și crește stima de sine. Pune-ți în program ca de cel puțin trei ori pe săptămână să faci o oră de mișcare. Poți merge la sală, înota, patina etc. Dacă nu ai timp, încearcă să faci 10 minute de gimnastică de dimineață, să urci scările fără să folosești liftul sau scara rulantă și să mergi minim o jumătate de oră pe jos în fiecare zi.

Bucură-te de lumina naturală

Nu contează cât de mult ai vrea să rămâi în interior pentru a evita frigul. Este important să ieși în aer liber și să te bucuri de lumina naturală cât mai mult posibil. Cel mai bine ar fi să ieși la prânz și în zilele senine pentru a te bucura cât mai mult de lumina soarelui. Chiar și dacă nu este o zi cu soare, lumina naturală de la ora prânzului îți va fi de folos.

Cum combați depresia de iarnă cu ajutorul luminii

Și lumina naturală dimineața atunci când te trezești ajută să crească nivelul substanțelor antidepresive naturale din creier. Acesta produce mai multă serotonină (hormon care provoacă o stare de spirit bună) în zilele cu mai multă lumină naturală.

Chiar și atunci când stai în casă sau la birou, asigură-te că în jurul tău e cât mai multă lumină naturală. Dă la o parte perdelele sau jaluzelele. Alege pentru pereți vopseaua albă sau în culori cât mai deschise care reflectă lumina naturală. Stai cât mai aproape de fereastră. Și depresia de iarnă va sta departe de tine.

Citește și: Alimente care te fac mai fericită (antidepresive și antianxiolitice)

Sursa foto: Shutterstock