Ce este depresia de iarnă?

Depresia de iarnă reprezintă o tulburare a stării afective în care persoanele cu o sănătate mentală normală în restul anului suferă simptome depresive iarna. Simptomele caracteristice pentru depresia de iarnă includ în mod normal o anxietate ridicată, dar și letargie. Îți e greu până și să te mai dai jos din pat, te simți rău dimineața, tinzi să dormi mai mult decât în mod normal. E posibil ca și tiparul de alimentație să se schimbe. Poate simți nevoia să mănânci mai mult decât în mod normal, mai ales carbohidrați. Nu mai ai chef să te vezi cu prietenii, să te mai bucuri de timpul tău liber. Libidoul ți-a scăzut la cote îngrijorătoare.

Depresia de iarnă a fost asociată cu un dezechilibru chimic al creierului cauzat de scurtarea zilelor pe perioada iernii și de absența luminii soarelui. Lipsa luminii solare conduce la o carență de vitamina D în organism. Astfel sunt sporite stările de anxietate, depresie și melancolie.

Pe lângă tratamentele convenționale antidepresive, există și diverse soluții naturale pe care le poți aplica pentru a scăpa de depresia de iarnă. Acestea te vor ajuta să-ți recuperezi energia și pofta de viață:

Fă sport

Atunci când practici regulat exerciții fizice, corpul tău este într-o formă fizică bună, făcând față mai ușor sezonului rece. În plus, nivelul de endorfine din corp crește. Endorfinele sunt niște substanțe chimice de la nivelul creierului numite și „moleculele fericirii”. Ele te ajută să te simți bine și îți sporesc nivelul de energie. Poți alege orice tip de sport preferi, de la aerobică, ridicarea de greutăți până la Pilates sau yoga. Important este să ieși din casă și să faci mișcare. În acest mod, vei vedea viața mai puțin cenușie chiar și atunci când nu e soare afară. Astfel, vei învinge depresia de iarnă.

 

Practică aromaterapia

Rolul mirosului în crearea unei stări psihice pozitive și în menținerea unei stări de sănătate este recunoscut deja de mult timp. Există diverse uleiuri esențiale, cum ar fi cel de lavandă, busuioc, mușețel, iasomie care te pot ajuta să combați depresia de iarnă. Aromaterapia te poate ajuta să combați tendința naturală a corpului în acest anotimp de a solicita mai mult somn și mai multă hrană. Uleiul de bergamotă sau de ienupăr îți ține sub control tendința de a mânca în exces. Uleiul esențial de mentă, lămâie sau chiparos îți redă energia pierdută.

Schimbă-ți meniul

Lipsa soarelui conduce la o carență de vitamina D în corp, de care organismul are mare nevoie. Există puțin alimente care conțin în mod natural vitamina D. Printre acestea, se numără ciupercile, peștele gras, gălbenușul de ou, uleiul din ficat de cod sau sucul de portocale. În farmacii, poți găsi vitamina D sub formă de comprimate sau picături orale. În orice variantă alegi să o consumi, important este să te asiguri că îi furnizezi organismului tău doza optimă de vitamina D. În acest mod, vei putea depăși depresia de iarnă.

Apelează la fototerapie

Fototerapia sau terapia cu lumină reprezintă o altă modalitate prin care poți asigura corpului tău vitamina D, chiar și atunci când zilele sunt înnorate și mohorâte. În plus, iarna ne petrecem peste 90% din timp în interior, un motiv în plus pentru care nu beneficiem de lumina solară. Există în comerț lămpi fluorescente care compensează lipsa de lumină naturală. Există două tipuri de lămpi fluorescente pentru terapia cu lumină. Unele simulează lumina solară, iar altele răsăritul.  Poți poziționa o astfel de lampă pe o măsuță sau chiar la birou. Această lumină va ajuta de asemenea organismul să-și mențină ritmul circadian regulat. Acesta constituie un aspect important pentru persoanele afectate de depresia de iarnă.

Ia-ți o vacanță

Sigur că nu toată lumea poate pleca în concediu, dar chiar și o evadare scurtă pe perioada unui weekend poate face minuni pentru starea psihică. O schimbare de decor te va ajuta să-ți schimbi și starea de spirit. Vei ieși din rutină și vei interacționa cu alte persoane, ceea te va ajuta să-ți reîncarci bateriile. În loc să zaci în pat, fă un efort și adună-ți energia pentru o mică excursie într-un loc plăcut. S-ar putea să uiți astfel că depresia de iarnă a existat vreodată.

Foto: Pixabay