Deshidratarea înseamnă pierderea de lichide în organism. Dacă nu este tratată la timp, poate fi periculoasă. Nu e de glumă. Poate afecta organele vitale și poate împiedica metabolismul. Cel mai simplu mod de a te rehidrata este să bei suficientă apă, sucuri naturale de fructe sau lapte. Totuși, de multe ori apa nu este de ajuns pentru că ai nevoie și de substanțele minerale pe care le-ai pierdut, alături de lichide.

Când să mergi la medic

Deshidratarea severă trebuie tratată la medic. Chiar și dacă nu este atât de grav, persoana afectată ar trebui să înceteze orice activitate fizică și să se odihnească în interior, la adăpost de razele soarelui. Trebuie evitate cel puțin 24 de ore alcoolul, cafeaua și băuturile care conțin cofeină. Pentru a se reface trebuie să poarte haine comode, din materiale naturale și să nu fie îmbrăcată mai gros decât este nevoie.

Simptome frecvente ale deshidratării:

– Urină de culoare închisă

– Amețeli

– Dureri de cap

– Senzație extremă de sete.

Cum să scapi de deshidratare: Echilibrarea electroliților

Dacă simți că suferi de deshidratare, dacă ai stat mult la soare fără să consumi lichide, ai vomitat sau ai avut un scaun diareic, primul pahar cu apă pe care îl bei după aceea ar trebui să conțină o linguriță de zahăr sau puțină sare. Apa simplă nu e de ajuns. Mai poți folosi pudră de electroliți. Se găsește la farmacie sau la magazinele cu produse sportive. Conține, de obicei, sodiu, potasiu, calciu și magneziu. Aceștia ajută la menținerea nivelului de sare în organism.

Cum să scapi de deshidratare: Băutură de rehidratare

Mai poți prepara singură o băutură de rehidratare după cum urmează. Veți avea nevoie de o jumătate de linguriță de sare, 6 lingurițe de zahăr și 4 căni de apă. Se amestecă toate aceste ingrediente până când sarea și zahărul se dizolvă complet. Se bea câte un pahar din această soluție la două ore. Este contraindicată diabeticilor sau persoanelor hipertensive.

Fructe care hidratează

Sunt de ajutor și fructele cu un conținut ridicat de apă, cum sunt pepenele verde și galben, tomatele, strugurii, căpșunele, merele, fructele de pădure sau caisele. Acestea pot fi amestecate la blender cu puțină apă și băute. Vor restabili nivelul de hidratare și prin aportul de lichide, dar și prin zaharurile esențiale și sărurile minerale pe care le conțin. De asemenea, există și legume care pot restabili echilibrul fluidelor din corp, cum ar fi castravetele, broccoli și dovlecelul.

Ușor de consumat, bananele sunt preferatele multora. În zilele călduroase sau atunci când faci mult efort fizic, consumă banane de două ori pe zi. Ajută la recuperarea potasiului din organism, care se pierde în timpul deshidratării. Cel mai bun moment pentru a mânca banane este înainte de a face orice activitate fizică intensă.

Citește și: Ce trebuie să știi despre deshidratare!

Cum să scapi de deshidratare: Alimente remineralizante

Zerul este bogat în minerale și este un probiotic natural. Oferă corpului potasiu și magneziu, care se elimină din corp atunci când transpiri excesiv. Poți bea trei până la patru pahare cu zer pe zi. Adaugă un vârf de sare într-un pahar cu iaurt și consumă-l zilnic pentru a preveni deshidratarea. Iaurtul este bogat în electroliți. Laptele de cocos conține potasiu și sodiu. Astfel, ajută prin compensarea mineralelor pierdute. Poate fi administrat și copiilor după vârsta de peste șase luni, care au început diversificarea.

Citește și: Cum scapi de oboseală și lipsă de energie

Ce să mănânci ca să scapi de deshidratare

”Miezul pepenului verde conţine peste 95% apă. Sub aspect energetic, pepenele verde are doar 12 kcal la 100 g miez. Este recomandat datorită conținutului său ridicat în apă. Este bine să se consume în sezon și câte 1-2 kg pe zi. În ceea ce priveşte conţinutul în elemente minerale al pepenelui, în primul rând se plasează potasiul, apoi fosforul, sodiul, calciul, magneziul, iar ca microlemente, fierul şi cuprul. 

Dr. farmacist Ovidiu BojorUn alt aliment excelent pentru cei care suferă de deshidratare sunt bananele. Acestea conțin 75 % apă. În plus, sunt foarte bogate în amidon, zaharuri și în potasiu. Mai conțin magneziu, fosfor, calciu, zinc, sodiu și fier. Cei care au diabet trebuie să le consume cu precauție. Ar trebui să știe că bananele verzi, necoapte, scad glicemia, pe când cele coapte sunt hiperglicemiante,” scrie acad. dr. farmacist Ovidiu Bojor.

Sursa foto: 123rf.com