Uscarea și iritarea nasului

Iarna apare frecvent senzația de mâncărime a nasului. Prin scărpinare, pielea nasului devine și mai iritată, astfel că este nevoie de un remediu rapid și ușor de pus în aplicare. Consumă cel puțin doi litri de apă pe zi. Pentru a evita uscarea pielii, chiar și cea a nasului, hidratarea este vitală. Limitează consumul de băuturi dulci și de cofeină (cafea, ceai verde, unele tipuri de ciocolată). Dacă apar iritații neplăcute, le poți calma prin folosirea unei soluții nazale pe care o poți lua de la farmacie.

De asemenea, folosirea unui umidificator pentru cameră ajută la menținerea nivelului umidității în parametri normali (40-65%) și limitează uscăciunea pielii. În cazul în care folosești o cremă pe bază de vaselină medicală, asigură-te că utilizezi o cantitate mică. În caz contrar, poate ajunge în plămâni, unde poate cauza abces. 

Zona zoster

Zona zoster poate fi cauzat de virusul varicelei. Dacă ai avut această afecțiune în copilărie, există un risc mai mare de apariție a zonei zoster la maturitate. În mod concret, afecțiunea manifestată prin iritații ale pielii de pe trunchi și durere apare pe fondul unei protecții imunitare scăzute. Cum în sezonul rece sistemul imunitar este ceva mai slăbit decât în restul anotimpurilor, există un risc mai mare de zona zoster. 

Pentru a ține sub control boala, este important să iei măsuri pentru a-ți ajuta sistemul imunitar. Alimentația reprezintă primul pas în acest sens. O imunitate optimă necesită vitamine, minerale, antioxidanți și grăsimi sănătoase. Pe lista acestora se află:

  • Fructele și legumele colorate;
  • Grăsimile sănătoase, precum cele prezente în uleiul de măsline, avocado și somon;
  • Kefir sau iaurt;
  • Cereale integrale;
  • Condimente, precum turmeric, piper negru, usturoi sau ghimbir;
  • Nuci și semințe (in, floarea-soarelui, nuci, caju, migdale).

De asemenea, pentru zona zoster tratamentul medicamentos poate fi completat de exerciții fizice moderate benefice imunității. Țintește spre minimum 30 de minute pe zi pentru cinci zile pe săptămână, deci cel puțin 150 de minute săptămânal. Îmbină antrenamentele cardio cu ridicarea de greutăți și nu uita de zilele de pauză.

Un alt factor în (re)apariția zonei zoster este stresul. Pentru a-l elimina din viața ta, poți încerca meditația, yoga, plimbările în natură, ascultarea de muzică relaxantă, masajul sau aromoterapia. Chiar și scrisul în jurnal este asociat unui risc mai mic de stres.

Buze crăpate

În lunile de iarnă, vântul, frigul și gerul afectează buzele. Chiar și persoanele cu tenul normal se pot alege cu buzele crăpate. Mai mult, dacă iei vitamina A, retinoizi, litiu sau medicamente pentru chimioterapie, există un risc și mai mare de crăpare a buzelor. Cea mai ușoară modalitate de a combate buzele crăpate este să aplici de-a lungul zilei un balsam de buze pe bază de glicerină sau nucă de cocos. 

Zone uscate sau care provoacă mâncărimi

Astfel de efecte sunt comune pe timpul iernii și în cazurile cele mai fericite trec de la sine. Însă, uneori pot fi dureroase, se pot înroși și pot provoca mici crăpături în piele. Primul pas în tratarea zonelor uscate este folosirea unei creme hidratante. Fă o baie călduță, apoi aplică această cremă.

De asemenea, poți schimba săpunul pe care îl folosești în mod obișnuit cu unul special creat pentru pielea uscată/sensibilă. Nu uita că ștergerea pielii după duș/baie trebuie făcută prin tapare și nu prin frecare. Dacă senzația de mâncărime persistă, dermatologul îți poate recomanda o cremă cu prescripție medicală. 

Degerături

Degerăturile apar atunci când expui pielea la temperaturi foarte scăzute sau dacă porți haine strâmte în sezonul rece. Primele semne ale degerăturilor includ paloare sau albirea pielii, senzația de mâncărime sau înțepătură. În funcție de cât de frig este sau cât de tare bate vântul, degerăturile pot apărea în doar 5 minute. 

Observarea timpurie a simptomelor este utilă pentru a evita apariția complicațiilor. Primul pas pe care îl poți face este să intri cât mai repede în casă. Evită să pui mâinile sau picioarele aproape de un calorifer fierbinte sau în apă fierbinte. Acest lucru ar putea afecta și mai mult pielea. În schimb, alege să moi mâinile sau picioarele în apă călduță (aproximativ 40 de grade Celsius) sau pune un prosop umezit în apă caldă pe zona cu probleme. Încet-încet pielea se va vindeca iar primul indiciu este înroșirea sa. S-ar putea să resimți din nou ușoare înțepături însă acest lucru este un alt semn al vindecării. 

Eczeme

Expunerea la ger poate cauza și apariția eczemelor. Tratarea lor imediată este vitală pentru a evita ca mâncărimile să ducă la infecții. Aplică pe pielea afectată o cremă hidratantă iar pentru a reduce din mâncărime apelează la comprese reci. Dacă există inflamații, medicul îți va recomanda și o cremă pe bază de corticosteroizi. În cazul unei infecții va fi nevoie de antibiotice. 

Pentru a evita viitoarele episoade este recomandat să urmezi o rutină de îngrijire a pielii. Imediat după duș dar și cu 30 de minute înainte de a ieși din casă este bine să aplici o loțiune hidratantă. Dacă treci frecvent de la cald la rece, reaplică loțiunea de 2-3 ori pe zi. Poartă mănuși din materiale naturale (piele, lână) iar dacă trebuie să porți mănuși de unică folosință, pune sub acestea o pereche subțire din bumbac pentru a absorbi din transpirație. De asemenea, folosește un săpun sau gel de duș potrivit tipului de ten iar după spălare usucă-te prin tamponare și nu prin frecarea pielii. 

Călcâie crăpate

Cu puțin ajutor poți avea grijă și de călcâiele crăpate. O posibilă soluție este purtarea unor șosete speciale care conțin cremă hidratantă. Acestea mențin pielea catifelată și previn crăparea călcâiului. 

În timpul unei băi a picioarelor, poți folosi piatră ponce pentru a îndepărta celulele moarte. Aplicarea unei creme pentru picioare, a unui unt de cocos sau a uleiului de măsline înainte de culcare pot ajuta. Nu uita, totuși, să pui și o șosetă după aplicarea oricărui tip de cremă. Peste noapte, pielea călcâiului va absorbi nutrienții și hidratarea va fi asigurată

Arsurile solare

Razele solare pot face probleme inclusiv în sezonul rece, în special dacă ești pasionată de sporturile de iarnă, căci vei fi expusă razelor ultraviolete. Chiar dacă nu par puternice, acestea sunt reflectate în proporție de 80% de zăpadă și pot duce la apariția arsurilor solare. 

Cum le poți combate? Cea mai simplă modalitate este să acoperi zonele expuse. Poartă ochelari de soare, eșarfă și o căciulă când ieși pe pârtie. 

Uscăciunea și chiar deshidratarea pielii sunt normale iarna. Acestea pot veni însoțite de numeroase probleme ale pielii, precum iritații, eczeme, înroșire, porțiuni uscate etc. Chiar dacă aceste probleme cauzează disconfort, le poți trata destul de simplu acasă. În cazuri extreme sau dacă iritațiile pielii nu dispar după câteva zile, este indicat să vorbești cu medicul dermatolog.

Sursă foto: Shutterstock

(P) MATERIAL PUBLICITAR REALIZAT IN COLABORARE CU SECOM