Scad riscul alergiilor

Studiile realizate de universități de prestigiu au probat faptul că probioticele au capacitatea de a reduce riscul apariției alergiilor alimentare și de a diminua efectele acestora. În plus, un aport corect de probiotice și alegerea unor anumite tulpini bacteriene, inclusiv a celor aduse prin suplimentele alimentare, poate ameliora efectele alergiilor respiratorii sezoniere și poate contribui substanțial la menținerea sub control a astmului. 

Probioticele au capacitatea de a reduce nivelul de imunoglobuline E, care produce histamină, substanță ce duce la apariția simptomelor specifice în alergiile alimentare și respiratorii. 

Susțin sistemul imunitar

Bacteriile bune, de la nivelul intestinal și al căilor respiratorii superioare, funcționează ca un filtru cu rol de protecție activ împotriva tuturor agenților patogeni din alimente și din aer. Atâta vreme cât concentrația florei bacteriene se află la un nivel optim, virusurile și bacteriile nu pot prolifera în interiorul organismului și, în consecință, efectul patogen al acestora nu apare. 

O floră microbiană activă înseamnă un organism sănătos care poate face față agresiunilor din exterior. Cele mai active tulpini bacteriene sunt Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus plantarum și Bifidobacterium longum, care susțin sistemul imunitar și previn inclusiv unele afecțiuni autoimune. Mai mult, probioticele previn tulburările gastrointestinale și dezechilibrele care pot conduce la infecții vaginale și urinare recurente, reglează tranzitul intestinal și limitează simptomele de colon iritabil.

Sinteză de vitamine

Probioticele sunt implicate în sinteza de vitamine din grupul B, de la B1 la B2, B6 și B12, precum și acid folic (vitamina B9) și biotina (vitamina B7). Vitaminele din grupul B sunt esențiale sănătății, fiind antioxidanți esențiali, cu rol metabolic și în sinteza unor hormoni esențiali, precum și în eliminarea substanțelor reziduale în urma proceselor metabolice (amoniac, colesterolul „rău” și excesele de hormoni asociați stresului). Bacteriile intestinale au capacitatea de a sintetiza o parte din necesarul zilnic de vitamine din grupul B, restul fiind adus prin alimentație. Mai mult decât atât, suplimentarea cu probiotice poate crește cu 25% absorbția de vitamina D.

Previn și ameliorează depresia

Tonusul psihic depinde de starea generală de sănătate a organismului. Mai multe studii au probat faptul că există o legătură directă între echilibrul psihic și unele tulpini bacteriene „bune”. Dintre acestea, Lactobacillus rhamnosus este printre cele care s-au dovedit că pot ameliora efectele secundare ale stresului și anxietății, contribuind la neutralizarea cortizolului (hormon descăract masiv în sânge în condiții de stres) și, prin aceasta, poate aduce o îmbunătățire a fenomenelor asociate cu depresia.

Îmbunătățirea tensiunii arteriale

Acesta este unul dintre efectele pozitive foarte puțin cunoscute, dar deloc de neglijat, pe care probioticele îl au asupra stării de sănătate. În urma unor studii la care au participat peste 500 de persoane, cercetătorii au observat o scădere mai mare a tensiunii arteriale în cazul participanților care au consumat mai multe probiotice, fie că au fost din suplimente alimentare, fie din surse naturale. Interesant de menționat este faptul că probioticele din suplimente nu au contraindicații și nici efecte adverse.

Sănătatea pielii și a mucoaselor

Probioticele se dovedesc eficiente și în ameliorarea unor probleme cutanate de tipul dermatitelor, inclusiv a celor care apar la copiii nou-născuți. Probioticele s-au dovedit utile și în ameliorarea unor afecțiuni provocate de diferite ciuperci, la nivelul pielii, inclusiv mătreața și candidozele bucale ale adultului și copilului mic. 

Efectul antifungic al probioticelor este dovedit, fiind cunoscută și utilizată capacitatea acestora de a ameliora și preveni infecțiile candidozele bucale și genitale. 

Medicamentele uzuale ucid bacteriile benefice

Toată lumea știe că antibioticele au ca efect secundar degradarea florei bacteriene. Dar antibioticele, utile în infecții bacteriene, nu sunt singurele medicamente nocive din acest punct de vedere. Printre factorii perturbatori ai florei benefice se numără și corticosteroizii, pilulele anticoncepționale, ibuprofenul, aspirina și indometacinul, apa clorinată, precum și unele alimente (zahărul rafinat, grăsimile hidrogenate).

Suplimentele cu bacterii benefice pot compensa aceste pierderi, dar este important ca tulpinile bacteriene să fie cât mai variate sau, dacă este posibil, adecvate precis fiecărei terapii medicamentoase în parte.

Lactatele fermentate sunt surse bune de bacterii benefice, iaurtul natural și brânzeturile proaspete fiind considerate principalele surse. Cu toate acestea, diversitatea și capacitatea bacteriilor din aceste surse de a coloniza eficient intestinul, mucoasele și pielea pot fi diminuate de procesele de filtrare, omogenizare și pasteurizare prin care trec lactatele procesate industrial.

Sursă foto: unsplash.com

(P) Material publicitar realizat in colaborare cu Cosmopharm