Agrișele sunt bogate în fibre, dar au un conținut sărac în calorii, ceea ce înseamnă că le poți consuma și atunci când vrei să ții o cură de slăbire. Dacă le consumi în mod constant, poți constata numeroase îmbunătățiri ale sănătății, cum ar fi un nivel mai mic de zahăr din sânge, colesterol scăzut și tensiune arterială normală. Ar putea preveni anumite afecțiuni. Pot asigura un risc redus de cancer, diabet, boli de inimă și boli degenerative ale creierului. Agrișele sunt un fruct minunat și sănătos pe care l-ai putea include în dieta ta.

Aport de fibre alimentare

Agrișele sunt o sursă excelentă de fibre dietetice solubile și nesolubile. Fibrele ajută la combaterea constipației și te fac să simți starea de sațietate mai mult timp. Pot ajuta la controlul nivelului de zahăr din sânge. Reduc tensiunea arterială, colesterolul și riscul de afecțiuni cronice, inclusiv anumite tipuri de cancer, boli de inimă, diabet de tip 2 și obezitate .

Beneficiile pentru sănătate ale agrișelor: Bogate în antioxidanți

Agrișele sunt o sursă excelentă de antioxidanți, inclusiv vitamina C, cantități mici de vitamina E și fitonutrienți. Printre aceștia din urmă, se numără flavonoidele, antocianina și acizii organici. Flavonoidele sunt legate de sănătatea inimii și pot avea efecte de reducere a accidentului vascular cerebral, de combatere a cancerului și antivirale. Antocianinele sunt pigmenții colorați și sunt asociați cu sănătatea ochilor și a tractului urinar. Îmbunătățesc memoria și oferă un risc mai scăzut de apariție a unor tipuri de cancer. Acizii dau gustul acrișor și pot reduce riscul de accident vascular cerebral și boala Alzheimer.

De ce avem nevoie de antioxidanți

Antioxidanții sunt compuși care ajută la combaterea efectelor radicalilor liberi. Acestea sunt molecule reactive care provoacă leziuni celulare și duc la un proces cunoscut sub numele de stres oxidativ. Stresul oxidativ este asociat cu multe boli și îmbătrânire prematură. Dietele bogate în antioxidanți reduc riscul de apariție a anumitor tipuri de cancer, boli de inimă, diabet de tip 2, îmbătrânire și protejează creierul de boli degenerative.

Citește și: Coacăzul și agrișul, boabe de chihlimbar în grădină

Beneficiile pentru sănătate ale agrișelor: Previn cancerul

Dietele bogate în fructe de pădure, fitonutrienți și antioxidanți sunt legate de un risc redus de apariție a unor tipuri de cancer. Unele dintre substanțele anticanceroase cunoscute din agrișe sunt folatul, compușii fenolici și vitaminele C și E. Acești nutrienți reduc, contracarează și repară daunele cauzate de stresul oxidativ și inflamația, care pot duce la dezvoltarea cancerului. De exemplu, studiile pe eprubete și pe animale indică faptul că antocianinele inhibă creșterea celulelor canceroase și pot reduce riscul de apariție a anumitor tipuri de cancer, inclusiv ale colonului, pancreasului și sânului.

Citește și: Leacuri dulci cu fructe de pădure

Beneficiile pentru sănătate ale agrișelor: Protejează inima

Agrișele conțin numeroși nutrienți care promovează sănătatea inimii. Antioxidanții îmbunătățesc sănătatea inimii prin prevenirea oxidării colesterolului LDL (rău) din sânge, un proces care ar crește riscul de a dezvolta boli de inimă. În plus, fitonutrienții ajută la reducerea tensiunii arteriale și la îmbunătățirea funcției vaselor de sânge. Potasiul este esențial pentru o sănătate bună a vaselor de sânge. Ajută la menținerea unui puls normal și a tensiunii arteriale, ceea ce este asociat cu un risc redus de boli de inimă și accident vascular cerebral.

Citește și: Alimente gustoase care scad colesterolul și protejează vasele de sânge

Agrișele favorizează digestia

”Agrişele contin vitaminele A şi B1, Calciu, Fier, Magneziu, Zinc, Potasiu, Cupru. Totul în 43 kcal la 100 g, din care se resorb 89%. Fructele, fiind acide, luate înainte de masă sunt tonic-aperitive, iar după masă favorizează digestia, în atonii digestive. Sunt, totodată, uşor laxative şi remineralizante.

Dr. farmacist Ovidiu BojorAgrișele produc diureză cu eliminare de acid uric şi uraţi, fiind recomandate în inflamaţii ale căilor urinare, litiaze, hidropizie, artritism, reumatism, gută. Se recomandă și ca stimulent al funcţiei hepatice. Se consumă ca atare sau sub formă de suc 100-300 ml pe zi, în 3-4 reprize. Agrişele pot fi preparate și sub formă de compot, supe sau garnitură cu sosuri albe. Sunt recomandate pentru aportul de vitamine, în special iarna şi primăvara”, scrie acad. dr. farmacist Ovidiu Bojor.

Sursa foto: 123rf.com