Opinia psihologului Cristina Ion-Rădulescu este că, atunci când îți pierzi calmul, ”ești, mai degrabă, supărată pe tine, decât pe copil, doar că nu întotdeauna conștientizezi asta”. Psihologul dă ca exemplu o întâmplare: ”îi dai înghețată în mașină și el o scapă pe banchetă. Primul impuls este să țipi la el că nu este atent. Însă, vina cea mai mare o porți chiar tu pentru că nu ai anticipat problema”.

Află ce gândește el

Cristina Ion-Rădulescu te sfătuiește ca, atunci când simți că te enervezi ”să evaluezi gravitatea faptei comise și a consecințelor. Apoi, înainte să țipi, întreabă-te cum ai fi putut să preîntâmpina ”dezastrul”. Cere și lămuriri despre ceea ce a gândit cel mic atunci când a făcut prostia”. De exemplu, o fetiță de 5 ani a dezansamblat tastele unui calculator pentru că a văzut că există fârâmituri strecurate printre ele și a vrut să curețe tastatura. Intenția ei a fost una bună, și nu aceea de a-și necăji părinții.

Controlează-te pe tine, nu pe copil

Dar ce faci când nu te scoate din minți ceea ce a făcut, ci modul în care reacționează? Tuturor părinților se sunt binecunoscute acele crize ale copiilor. Ei bine, este mai greu să-l controlezi pe el, dacă nu chiar imposibil. În schimb, concentrează-te pe tine însăți. Respiră adânc și nu izbucni fără să te mai gândești. Secretul este că atunci când tu îți păstrezi calmul, și copilul tău te va imita. Poate va încerca să țipe, dar când va vedea că nu are niciun efect asupra ta, va înceta. Astfel, îl vei ajuta pe copil să se liniștească, chiar și când e mai agitat.

Sursa foto: 123rf.com / Dave Broberg