De ce doar 8 % dintre copiii bucureșteni citesc de plăcere

„În timp ce în alte țări europene există organizații care inițiază programe de încurajare și monitorizare care să determine copiii sp citească de plăcere, conceptul este aproape absent în România. Cu atât mai lăudabilă este cercetarea inițiată de Asociația Curtea Veche care a avut drept obiective: identificarea locului ocupat de lectură în rândul activităților de petrecere a timpului liber, descrierea obiceiurilor prezente și trecute referitoare la activitatea de lectură în familie, descrierea obiceiurilor legate de achiziția și împrumutul de cărți, identificarea profilurilor de mici cititori și a opiniilor elevilor privind posibile activități de promovare a lecturi,”, spune sociologul Anda Marin adaugă.

Rezultatele studiului relevă informații alarmante:

  • doar 8% dintre copiii bucureșteni citesc de plăcere în timpul liber. O mare parte dintre cei care nu citesc susțin că nu au timpul necesar, fiind ocupați cu școala sau cu alte cursuri suplimentare;
  • copiii de 11-12 ani sunt mai interesați să își petreacă timpul liber citind, în comparație cu cei mai mari care optează pentru alte activități (navigat pe internet, vizionare de filme și seriale);
  • pentru mai mult de o treime din eșantion (35,7%) este important să aibă un loc potrivit pentru a citi și să își aleagă singuri cărțile pe care le citesc. Unii dintre copii sunt deranjați de faptul că adulții din jurul lor le impun ce să citească, iar alți copii întâmpină dificultăți și presiune în a citi repede;
  • un sfert din elevii bucureșteni consideră că lectura poate deveni o activitate mai ușoară dacă discută cu ceilalți despre ceea ce citesc;
  • literatura străină este preferată de cei mici pentru că cea română este slab reprezentată și este asociată cu lectura obligatorie de la școală;

Nu-i place să citească? Așa îl stimulezi!

Mai mult de 61 % dintre copii nu merg deloc la bibliotecă

  • în ceea ce privește frecventarea bibliotecilor, aproape două treimi dintre respondenți (64,1%) au declarat că nu obișnuiesc să meargă la biblioteca școlii. Motivul principal invocat este că nu au un spațiu dedicat pentru lectură și titluri adecvate vârstei lor;
  • procentul fetelor care afirmă că sunt foarte bucuroase atunci când citesc cărți este aproape de trei ori mai mare decât cel al băieților care împărtășesc aceeași opinie (23, 1% față de 8,4%);
  • motivul principal pentu care copiii renunță la a mai citi o carte este lungimea acesteia (34,6% din eșantion) sau existența unor cuvinte pe care nu le înțeleg. 32,7% dintre copii afirmând că ar prefera variantele repovestite, motiv pentru care Asociația Curtea Veche recomandă colecția “Cărțile copilăriei”, o serie de titluri din literatura universală repovestite pe înțelesul celor mici.

Metoda de cercetare utilizată a fost ancheta sociologică pe bază de chestionare aplicate în perioada noiembrie – decembrie 2016 unui eșantion reprezentativ de 1.082 de elevi bucureșteni cu vârsta între 11-14 ani.

Ciștete și: Cum îți motivezi copilul să învețe de plăcere (sfaturi de la specialiști)

Sursa foto: 123rf.com