Obiceiurile alimentare ale copilului se formează încă din uterul mamei. Dacă bebelușul este expus la mâncare sănătoasă încă din viața intrauterină, el va prefera toată viața astfel de mâncare în detrimentul celei fast-food. În schimb, dacă mama nu are grijă la alimentație în timpul sarcinii, copilul va prinde gustul mâncărurile de tip junk food. Primii ani sunt, așadar, vitali, când vine vorba despre alimentația copilului, iar sfaturile de mai jos îți vor fi extrem de folositoare:

 

  1. Până la 6 luni copilul nu are nevoie decât de un singur aliment

 

Recomandarea Organizației Mondiale a Sănătății este ca bebelușii să fie hrăniți exclusiv cu lapte matern până la 6 luni. Asta înseamnă că bebelușul nu va mai trebui să mănânce și să bea nimic altceva, nici chiar ceai. Potrivit OMS, dacă alăptarea ar deveni universală, peste 800.000 de copii ar fi salvați de la moarte în fiecare an, deoarece laptele matern întărește imunitatea, scade riscurile bolilor cronice și crește eficiența vaccinurilor.

 

Pediatrii încurajează toate mamele să-și hrănească micuții doar cu lapte matern până la 6 luni. Dacă vor face completări, copilul va consuma mai puțin lapte de la mamă și va scădea în mod automat și producția de lapte.

 

  1. Când începem diversificarea trebuie neapărat să includem aceste trei tipuri de alimente

 

Cerealele, alături de fructe și legume sunt printre primele alimente introduse în dieta bebelușului în momentul diversificării. De la 6 luni copilul poate fi hrănit cu oricare dintre aceste trei tipuri de alimente, extrem de importante pentru dezvoltarea sa. Cu fructele și legumele lucrurile sunt foarte ușoare, doar le prepari sub formă de piure, iar cu cerealele poate fi cel puțin la fel de ușor.

 

Dacă alegi astfel de cereale pentru copii, pline de fructe și care par mai mult deserturi, va fi foarte simplu să începi diversificarea într-un mod sănătos și să-i oferi copilului alimente care să-i placă.

 

 

  1. Nu forța copilul să mănânce ceva ce nu îi place sau nu îl atrage

 

O mulțime de părinți adoptă strategia presiunii când vine vorba despre mâncare.  „Mănâncă tot din farfurie”, „O gură și gata”, „Trebuie măcar să guști” și tot felul de astfel de îndemnuri ar trebui evitate. Copilul nu trebuie forțat să mănânce mai mult decât poate sau să mănânce ceva ce nu îi place. În caz contrar va dezvolta o aversiune față de anumite mâncăruri, lucru pe care suntem siguri că nu ți-l dorești. Încurajează-l să încerce mâncăruri noi fără să îl presezi sau să îl condiționezi cu trocuri de tipul – „dacă mănânci tot broccoliul, ai voie desert”.

 

  1. Fără televizor, tabletă sau telefon la masă

 

Unii copii refuză să mănânce dacă nu se uită la anumite desene, dacă nu au telefonul în față sau dacă nu se joacă pe tabletă la masă. Nu este deloc sănătos, iar cel mai important este ca cel mic să nu fie tentat să dezvolte un astfel de obicei încă de la bun început. Știm că uneori pare mai ușor să cedezi cerințelor copilului, însă pe termen lung îți va fi mult mai ușor să-l înveți să mănânce singur. Cum poți face asta? Mâncând cu el sau asigurându-i companie cât stă la masă. Dacă cere vreun gadget la masă, explică-i că nu e voie, de ce nu e voie, cât de frumos este să mănânci cu familia și să discutați. Se va obișnui cu regula aceasta, cu siguranță.

 

Urmând aceste patru principii vei reuși să-i pui bazele unei alimentații sănătoase și unui stil de viață care să-l țină departe de medic, iar în final nu uita că puterea exemplului este cea mai importantă și că tot ce vede la tine va internaliza.

 

Sursa foto: Shutterstock