Ce înseamnă un somn de calitate

Somnul reparator este acela care permite organismului să-și recapete energia și are efecte benefice asupra sănătății fizice și mintale. Se știe deja că organismul trece ciclic prin anumite etape de somn pe tot parcursul nopții. Creierul rămâne activ în timpul somnului, dar fiecare etapă corespunde unui nivel diferit de activitate. Anumite etape sunt necesare pentru ca organismul să se odihnească, dar și pentru creșterea abilităților cognitive, de exemplu, capacitatea de a asimila informații noi sau cea de memorare. Un somn de calitate trebuie să aducă organismului și creierului o serie de beneficii, astfel încât starea de sănătate să nu aibă de suferit. Fiecare organism este unic, de aceea nevoile privind somnul variază de la o persoană la alta. Cei mai mulți dintre adulți au nevoie de șapte – opt ore de somn pe noapte, în timp ce copiii au nevoie de perioade mai lungi.

Somnul și melatonina

În ciclul veghe-somn intervin mai mulți factori, cel mai important fiind un hormon, melatonina, produs în mod natural de creier, dar care, în cazul unui deficit, poate să fie adus în organism și cu ajutorul suplimentelor alimentare. În mod normal, “hormonul somnului” este produs la niveluri foarte scăzute în timpul zilei și la niveluri ridicate noaptea, secreția maximă fiind atinsă între orele 2.00 și 3.00 dimineața. Producția de melatonină este influențată de absența luminii, pentru că hormonul este secretat de glanda epifiză, care este conectată la retină. Expunerea prelungită la lumină – de exemplu, cea a ecranelor -, decalajul orar, îmbătrânirea se numără printre factorii care pot afecta negativ producția de melatonină și, implicit calitatea somnului.

Beneficiile somnului asupra sănătății

Un somn de calitate este necesar pentru menținerea funcțiilor cognitive la capacitate adecvată. Astfel, somnul te ajută, printre altele:

  • să înveți
  • să asimilezi noi informații
  • să gândești limpede
  • să reacționezi rapid
  • să stochezi amintiri
  • să te concentrezi
  • să fii mai productiv.

Potrivit unor studii, reducerea perioadei de somn cu doar o oră poate să afecteze capacitatea de concentrare a doua zi și poate să încetinească timpul de reacție. Toate acestea pot avea consecințe negative în viața personală și profesională, de la luarea de decizii mai puțin bune la asumarea de riscuri inutile, ce pot duce la accidente. 

Tot în ceea ce privește sănătatea psihică, privarea de somn poate avea drept consecințe schimbările frecvente de dispoziție, iritabilitatea și dificultăți în a face față stresului, până la depresie.

Pe de altă parte, un somn de proastă calitate afectează și sănătatea fizică, iar, printre cele mai importante consecințe sunt următoarele:

  • Slăbirea sistemului imunitar, care face organismul mai vulnerabil în fața bolilor, inclusiv a unora ușoare, de exemplu, o banală răceală.
  • Creșterea în greutate, pentru că este stimulată secreția de grelină, un hormon care stimulează pofta de mâncare, mai ales de alimente dulci și grase.
  • Apariția problemelor dermatologice, pentru că pielea nu are timp să se regenereze. În timpul somnului, organismul lucrează pentru a repara stricăciunile, stimulând fluxul de sânge și activând producția de colagen, necesar pielii, dar și articulațiilor. De aceea lipsa somnului face ca pielea să arate nesănătoasă și lipsită de strălucire.
  • Apariția cearcănelor și a pungilor sub ochi, pentru că lipsa somnului încetinește microcirculația de la nivelul feței.
  • Scăderea libidoului, pentru că starea de oboseală și epuizare diminuează dorința și energia de a interacționa. 
  • Reducerea speranței de viață. Unele studii au demonstrat că persoanele care dorm mai puțin de cinci ore pe noapte prezintă cu 15% mai multe riscuri de a deceda prematur. 
  • Creșterea riscului de boli cronice, precum maladia Alzheimer, cele cardiovasculare, diabetul și hipertensiunea arterială. 

În concluzie, pentru a avea o viață sănătoasă și echilibrată, este recomandat să te asiguri că ai un somn de calitate. Stabilirea unei rutine de relaxare înainte de culcare, respectarea unui anumit număr de ore de somn, o cină lejeră și evitarea consumului de substanțe care stimulează creierul, precum cafeaua, sunt măsuri care te pot ajuta să ai un somn bun.

Sursa foto: Freepik