Companiile aeriene fac tot posibilul să ofere clienților alternative satisfăcătoare atunci când anulează sau întârzie zboruri, dar acest lucru nu înseamnă că tu, ca pasager, nu trebuie să îți cunoști drepturile în detaliu. Indiferent de gesturile „binevoitoare” făcute de companii, există anumite situații care obligă la despăgubiri de până la 600 de euro. Dacă te-ai aflat printre cei care au avut zboruri anulate Wizz Air în ultimii ani, există posibilitatea să fii eligibil pentru despăgubire. 

Care sunt zborurile pentru care se oferă despăgubire? 

Regulamentul Uniunii Europene 261/2004 privind drepturile pasagerilor protejează cetățenii europeni de eventualele abuzuri și prevede despăgubiri de până la 600 de euro pentru anularea zborurilor fără preaviz de minim 14 zile sau alte situații particulare. Chiar și copii sunt acoperiți de această regulă dacă au avut loc rezervat în aeronavă.

Regulamentul UE acoperă doar țările care fac parte din alianță. Astfel, poți cere despăgubiri pentru zboruri care pleacă din țara noastră sau care aterizează aici din alte state. În principiu, regulile generale care se aplică sunt următoarele:

  • zborurile din spațiul UE, operat de companii care aparțin țărilor din alianță sau nu
  • zbor cu destinație într-o țară din UE, operat de o companie care aparține unei țări din UE
  • zbor care a decolat dintr-o țară din UE cu destinație într-o țară din afara spațiului comunitar, operat de o companie dintr-o țară UE sau nu.  

Ce despăgubiri poți primi în funcție de situația ta particulară?

Pentru a verifica eligibilitatea ta pentru despăgubiri, dar și suma pe care o poți primi, trebuie să verifici cu atenție situația în care te afli: 

  • Ai suferit o anulare a unui zbor pe o distanță mai mică de 1500km

Dacă te afli în această situație și ai primit un zbor alternativ din partea companiei aeriene la maxim 2 ore de la zborul inițial, suma de bani pe care o poți primi este de până la 125 de euro. În caz contrar, ai dreptul la 250 de euro despăgubire. 

  • Ți-a fost anulat un zbor pe o distanță între 1500 și 3000km 

Ți-a fost oferit un zbor alternativ în mai puțin de 3 ore de la anulare? În acest caz poți primi până la 200 de euro. Dacă zborul a venit la mai mult de 3 ore, suma crește la 400 de euro. 

  • Zborul anulat este în interiorul UE, la mai bine de 3500km depărtare de punctul de plecare

În acest caz aveți dreptul la o despăgubire de 200 de euro dacă v-a fost oferit un alt zbor la mai puțin de 4 ore de la anularea celui inițial și de 400 de euro dacă acest zbor a venit după mai mult timp. 

  • Zborul anulat are o distanță mai mare de 3500km, dar este în afara UE

În acest caz veți primi până la 300 de euro dacă zborul de înlocuire este oferit la mai puțin de 4 ore de la cel inițial, și până la 600 de euro dacă a fost depășit acest interval. 

Trebuie să ai mare grijă atunci când primești vestea anulării sau întârzierii unui zbor și să păstrezi cu grijă toate documentele legate de acest eveniment. Mai mult, nu trebuie să accepți nicio „ofertă de pace” din partea companiei aeriene, sub forma alimentelor sau a altor bunuri sau servicii, deoarece acest gest va anula posibilitatea de a obține despăgubiri ulterioare. 

Dacă procesul de formulare a cererii și de urmărire a pașilor până la despăgubire ți se pare greoi sau pur și simplu nu ai timp de el, specialiștii de la AirAdvisor îți vin în ajutor cu tot ceea ce ai nevoie. Juriștii specializați în astfel de situații se vor ocupa de tot dosarul tău și, în cazul în care rezultatul este unul de succes, vor percepe ca onorariu doar 30% din suma finală pe care o primești din partea companiei aeriene pentru disconfortul creat. Comisionul platit nu include taxe ascunse si este mai mic din toată industria, deoarece nu include TVA.