Cu toate acestea, în unele zile, poate fi dificil să atingi obiectivele de nutriție impuse pentru menținerea organismului sănătos. Totodată, în perioadele stresante sau când te confrunți cu unele probleme inflamatorii, poate fi necesar un aport mai mare de nutrienți.

Consumul alimentelor hrănitoare, bogate în vitamine și minerale, ajută sistemul imunitar să lupte împotriva bolilor. De asemenea, suplimentele nutritive pot contribui la obținerea necesarului zilnic de nutrienți esențiali pentru funcționarea normală a sistemului imunitar.

Iată câteva dintre vitaminele și mineralele de care organismul are nevoie în fiecare zi:

Vitamina C

Vitamina C este un antioxidant care are numeroase roluri în menținerea sănătății organismului. Când vine vorba despre vitamina C beneficii, cele mai importante de amintit sunt susținerea sistemului imunitar, îmbunătățirea funcției cerebrale, încetinirea procesului de îmbătrânire a pielii, prevenirea deficitului de fier și reducerea riscului de a dezvolta afecțiuni cardiace.

Organismul uman nu produce vitamina C, motiv pentru care trebuie asimilată din alte surse. Printre alimentele bogate în vitamina C se numără fructele și legumele, precum portocalele, lămâile, căpșunele, cartofii, ardeii și pătrunjelul.

Vitamina D

Vitamina D poate fi produsă de organism când razele ultraviolete intră în contact cu pielea. Din acest motiv, mai este cunoscută și sub numele de „vitamina soarelui“.

Vitamina D este unul dintre cei mai importanți și puternici nutrienți pentru susținerea sistemului imunitar și poate fi obținută atât prin expunerea la soare, cât și prin consumul unor alimente care o conțin, precum somon, macrou, ton și sardine.

Vitamina D joacă un rol important în dezvoltarea și menținerea unei structuri osoase puternice, în reglarea absorbției calciului și în buna funcționare a sistemului imunitar. În cazul unui deficit de vitamina D, pot apărea numeroase probleme de sănătate, printre care rahitismul (la copii) și osteomalacia (la adulți). Și alte afecțiuni au fost asociate cu deficitul de vitamina D, potrivit studiilor, printre acestea numărându-se osteoporoza, unele tulburări cardiovasculare și neurologice, dar și anumite boli dermatologice.

Vitamina E

Vitamina E este un antioxidant puternic, care ajută organismul să lupte împotriva infecțiilor. Printre alimentele bogate în vitamina E se numără nucile, migdalele, alunele, semințele și spanacul.

Dacă în primii ani de viață copiii nu au parte de cantitatea de vitamina E necesară dezvoltării armonioase, pot suferi de probleme de sănătate grave. Printre cele mai frecvente semne ale deficitului de vitamina E în rândul copiilor se numără slăbiciunea musculară, problemele oculare, problemele de coordonare, disfuncțiile neurologice și anemia.

Zinc

Zincul este un micronutrient care poate ajuta sistemul imunitar să lupte împotriva virusurilor și bacteriilor. Pentru că organismul nu produce în mod natural zinc, acesta trebuie obținut din surse externe, fie din alimentație, fie din suplimente nutritive. Principalele surse de zinc sunt carnea roşie și cea de pui, lactatele, fructele de mare, cerealele integrale și nucile.

Un raport al Organizației Mondiale a Sănătății arată că între 17% și 30% din populația lumii are deficit de zinc. Printre simptomele asociate cu deficienţa de zinc se numără încetinirea procesului de creștere, lipsa poftei de mâncare, un sistem imunitar slăbit, precum și alterarea simţurilor, în special a gustului şi a mirosului.

Calciu

Calciul este un nutrient de care au nevoie toate organismele vii. Este cel mai abundent mineral din organism și este vital pentru sănătatea oaselor. 99% din calciu este depozitat în oase și în dinți. De asemenea, calciul joacă un rol important în activarea celulelor sistemului imunitar.

Printre alimentele cu un conținut ridicat de calciu se numără lactatele, spanacul, năutul, varza Kale, somonul și sardinele.

Lipsa acestui mineral din organism poate duce la slăbiciune musculară, leziuni cutanate, rahitism, precum și probleme dentare și oculare.

Așadar, o dietă echilibrată, bogată în alimente ce conține vitamine și minerale, reprezintă cheia funcționării propice a sistemului imunitar și menținerii organismului sănătos.

Sursă foto: Freepik