Dacă și tu simți că somnul tău este din ce în ce mai prost, îți venim în ajutor cu 5 sfaturi care te vor ajuta să îmbunătățești calitatea somnului. Și nu uita: și orele de somn sunt importante, dar degeaba dormi 10 ore pe noapte dacă simți că nu te odihnești. 

  1. Limitează consumul de lichide 

Bei ceai înainte de culcare crezând că vei avea un somn mai odihnitor? Asta poate fi adevărat…dar nu e. Dacă bei lichide înainte de culcare, nu vei face decât să te predispui la a merge la toaletă în timpul nopții. Iar studiile arată că, odată trezit ca să mergi la baie, șansele să cazi din nou într-un somn profund sunt compromise. Deci nu vei mai avea o odihnă completă în acea noapte. 

Și la categoria lichide trebuie neapărat să menționăm și cafeaua, licoarea magică de care ar cam trebui să ne ferim după ora 16, ca să reușim să adormim noaptea. Știai că pentru a digera complet cafeaua organismul tău are de „lucrat” 6 ore?

  1. Și…pe ce dormi? 

Să vizualizăm asta: îți amenajezi casa, investești bani în mobilier, în electrocasnice. Și când vine vorba de pat, alegi lenjerie și o saltea cât mai ieftină, ca să economisești – dar în această zonă chiar ar trebui să investești, pentru că atunci când vorbim despre saltele pat și perne, vorbim despre garanția somnului cu adevărat bun. 

Sau nu, dacă alegi o saltea de proastă calitate. Când investești în saltea și lenjerie de calitate, investești în odihna pe care o meriți. Ai nevoie de ceva confortabil, care să-ți aducă nu doar odihnă, ci și un plus de răsfăț. 

  1. Cu cât timp verifici telefonul înainte de culcare?

Stai la seriale sau pe rețelele de socializare până în minutul în care adormi? Ei bine, află că îți va fi mult mai greu să adormi profund dacă faci asta – când stai pe telefon până în minutul în care adormi, nu faci decât să îți menții creierul treaz continuu. 

Practic, îl forțezi să nu se culce, el rămânând în permanență într-o stare de alertă. Pentru un somn cu adevărat odihnitor, studiile arată că nu ar trebui să te mai atingi de telefon cu o oră înainte de culcare. Sfatul nostru este să-ți duci telefonul și laptopul într-o altă cameră înainte de a te băga în pat și alege să petreci ora de dinainte de somn relaxându-te sau poate citind o carte. 

  1. Ca să dormi bine, e nevoie să…te trezești bine

Știai că somnul tău este influențat și de felul în care te trezești dimineața? Cu alte cuvinte, dacă te trezești și „sari” direct în verificarea emailurilor sau dai scroll pe rețelele de socializare încă de la primele minute de trezire, nu faci decât să îți sperii creierul, care va fi mult mai agitat pe tot parcursul zilei. 

Și, în final, starea de agitație se menține până seara, deci nu vei reuși să adormi. Totul este ca un ciclu care se repetă – deci e nevoie să te asiguri că faci din acest ciclu un proces sănătos pentru odihna ta. 

  1. Adormi cu televizorul deschis? 

Acesta este un obicei pe care îl avem mulți dintre noi și care, din păcate, ne face extrem de rău: când adormim cu televizorul deschis, creierul nostru rămâne în permanență stimulat negativ. Deci – ca atunci când stai pe telefon chiar înainte de culcare – când adormi cu televizorul mergând în fundal îi interzici creierului tău să cadă în faza de somn profund. 

Într-un secol al vitezei, într-un secol în care stresul și agitația ne copleșesc zilnic, să dormi bine înseamnă să…te simți bine. Să fii mai eficient, să dai mai mult randament, să trăiești mai din plin. 
Și e important să te asiguri că faci tot ce ține de tine ca să asiguri un somn bun: fie că vorbim de investiția într-un topper saltea, fie că vorbim despre ajustarea obiceiurilor zilnice – sport, dietă, minute de meditație și mindfulness – e vital să îți asiguri acele câteva ore de somn profund care îți reîncarcă cu adevărat bateriile.