Pentru toate tipurile de experiențe de viață există o primă dată. Aproape niciodată nu suntem conștienți de asta, pregătiți pentru asta și, de foarte multe ori, nu este vorba despre experiențe alese de noi, ci despre evenimente pe care întâmplarea ni le plasează în fața sau pe care cineva le-a decis pentru noi. Ultima situație este cea care apare cel mai frecvent în copilărie. Astfel, adulții fac alegerile care marchează drumul copilului încă din primele zile și sunt determinante în multe aspecte ale vieții sale viitoare. De la ce alimente să guste, la oamenii din jurul său, la locurile în care să se plimbe, la grădinița în care să meargă, copilul este direcționat în modul în care, când și unde să își facă propriile experiențe.

În copilăria foarte timpurie, adultul are responsabilitatea deplină și totală pentru bunăstarea copilului și tocmai în acest scop face multe alegeri pentru el. Trebuie spus, de fapt, că adulții înșiși se găsesc uneori în necesitatea de a face alegeri care nu prezintă soluții alternative. Ceea ce contează cel mai mult, în aceste cazuri, este să-l ajutăm pe copil să facă față unor situații noi, oferindu-i siguranță și sprijin empatic, cu scopul de a-l pregăti pentru evenimentul respectiv.

Cel mai emblematic și complex caz de “prima dată” este mersul la grădiniță, primul eveniment dintr-o lungă serie de plecări din locul sigur al familiei, prin care se intră pentru prima dată într-o situație socială: un copil printre copii, într-o condiție de egalitate, în care adultul nu mai are funcția părintească, unde toate legăturile trebuie construite de la zero.

La grădiniță, copilul este adus de un adult în care are încredere și de care este legat emoțional. Acel adult care îl însoțește și îl ține de mână este conștient că își asumă întreaga responsabilitate pentru acel gest, care constă în transmiterea unui mesaj foarte precis copilului: „Poți să rămâi aici fără mine, acesta este un loc sigur pe care eu l-am ales pentru tine.”. Un astfel de mesaj este liniștitor și copilul îl va primi, cu condiția că adultul care îl însoțește să pregătească terenul.

Emoțiile copilului, chiar și ale celui mai liniștit și încrezător copil, vor fi diverse în fața unui eveniment de o asemenea amploare. Într-un spațiu pe care nu l-a văzut până acum și cu oameni noi în jurul său, frământările emoționale ale copilului pot fi calmate doar de două elemente în acel moment delicat. Pe de-o parte, calmul și liniștea adultului care îl însoțește, care nu se grăbește să plece și să-l lase acolo, ci, dimpotrivă, este dornic să descopere, să cunoască și să împărtășească cu el experiența. Pe de altă parte, sentimentul că adultul nu subestimează și nu-i diminuează temerile, ci îl consolează și îl încurajează să facă față acelei experiențe.

Copiii nu au cuvinte prin care să-și definească și să înțeleagă emoțiile: este treaba adultului da lângă copil, care prin anumite cuvinte și tonul vocii îl va face să scape frici și anxietăți.

La grădiniță, o altă persoană, complet nouă, va prelua rolul de însoțitor, pentru a-i arăta copilului calea și pentru a-i explică că în acel loc vor porni, atât el, cât și alți copii, într-o călătorie interesant. La grădiniță Teddybar, trecerea se va face într-un mod liniștitor, cu educatori pregătiți să gestioneze chiar și cele mai dificile situații. Copiii vor fi preluați cu blândețe și introduși în acest nou univers pe care îl vor adora. Educatorii vor ascultă tot ce spune copilul, îl vor observă cu interes și inteligență, și vor înțelege chiar și ceea ce nu spun cuvintele sale, dar fața, corpul și comportamentul său pot exprima. Asta pentru că la gradinita Teddybar, sunt educatori cu o înaltă pregătire psihopedagogică, capabili să recunoască nevoile celor mici.

Nu ar trebui să ne alarmăm sau să ne înspăimântăm dacă un episod, precum cel al intrării inițiale în grădiniță, semnalează un disconfort neașteptat, o fragilitate nevăzută până acum, un refuz care pare să pună la îndoială întregul nostru angajament educațional. Cu pricepere și tact, atât din partea părintelui, cât și din partea educatorului, totul se va pune pe un făgaș normal. La Teddybar, personalul lucrează în strânsă legătură cu părinții, formând o echipa de succes și angajându-se constant în dezvoltarea pe toate planurile a micuțului.

Da, intrarea în grădiniță este marele debut în societate al copilului. Cum spuneam, copilul va intră într-un mediu complet nou, cu oameni pe care îi vede pentru prima dată. Însă, grădiniță are rolul său și este indicat că toți părinții să își ducă copiii într-un astfel de loc. Pentru dezvoltarea personalității și a sănătății mentale, dar și pentru educația academică, grădiniță joacă rolul ei, extrem de important, fiind piatra de temelie pentru ceea ce va urma. Copiii vor căpăta abilități sociale, de comunicare și interactionare cu cei din jur, pe lângă alte activități ce le vor fi extrem de utile în viață, repcum dobândirea unei a două limbi străine.

De aceea, tu, ca părinte, trebuie să dai dovadă de tact în pregătirea celui mic pentru ziua când va păși în grădiniță. Seninătatea adultului este ceva pe care copilul îl percepe cu toată ființa sa și pentru el este echivalentul unei forțe liniștitoare care îi permite, de acum înainte, să deschidă orice ușă fără teamă.