Cămăși soldățești

În Europa, tehnica de fabricare și modele de pilote foarte apropiate de cele pe care le folosim azi au fost aduse de cruciați în secolul al XII-lea. Interesant este că soldații cruciați care foloseau armuri purtau pe sub acestea tunici făcute din mai multe straturi de materiale, matlasate, adică cusute între ele, iar aceste „cămăși” au rămas o parte esențială a îmbrăcăminții masculine până la începutul anilor 1600, când treptat s-a renunțat la armuri. 

Tehnica matlasării nu doar că stabilizează umplutura, dar permite și circulația aerului, precum și spălarea eficientă a țesăturilor, fără ca structura lor să se modifice. Calitatea vine tocmai din faptul că țesătura nu prezintă nicio variație a dimensiunii după spălare. Cele mai bune tehnologii pentru realizarea matlasării sunt folosite și la fabricarea pilotelor Dormeo, care au o funcționalitate remarcabilă și o rezistență ridicată la umezeală, pete și mucegai.

Cea mai veche pilotă

Cea mai veche piesă matlasată pare să fie un covor din in găsit într-o peșteră din Mongolia, realizat în anii 110-100 î.e.n. Piesa a fost restaurată și este expusă la Muzeul din Saint Petersburg, la Secția Arheologie.

Se poate spune că prima pilotă a fost realizată în Egiptul Antic cu scopul de a asigura o protecție mai bună prin metoda de suprapunere a mai multor tipuri de țesături. Nu este exclus ca tehnica să fi fost perfecționată ca urmare a necesității de a face mai eficiente corturile pe care aceștia le foloseau frecvent. Cuverturile din mătase, dublate cu țesături din bumbac, erau utilizate de cei foarte bogați și există izvoare istorice și papirusuri care vorbesc despre acestea încă de acum 3500 de ani.

Una dintre cele mai vechi lucrări decorative de tip pilotă, compusă din bucăți mici de material cusute între ele și matlasate, a fost realizată în jurul anului 1360 în Sicilia. Se află expusă la Muzeul Victoria și Albert, din Londra.

În America, cea mai veche cuvertură de tip pilotă, lucrată integral manual, a fost realizată de soția reverendului Thomas Buckingham, unul dintre fondatorii Universității Yale, și a trecut prin mâinile a nu mai puțin de zece generații. Este fabricată din stofă de lână și a fost realizată în jurul anului 1660.

Scara TOG

TOG este o unitate de măsură care evaluează capacitatea de a izola termic a unei țesături și variază în funcție de tipul de umplutură folosit. Este o valoare relativă și este folosită mai ales în industria textilă. Concret, TOG este prescurtarea de la „Thermal Overall Grade”.

Aceste unități sunt utile mai ales pentru pilote și plăpumi, acestea având un coeficient TOG în funcție de căldura pe care o oferă. Practic, cu cât TOG este mai mare, cu atât produsul este mai călduros. Există o valoare ideală, considerată confortabilă, a TOG, pentru învelitorile folosite în timpul nopții, în funcție de temperatura exterioară. Astfel, pilotele ideale au următoarele valori:  

  • 1,0-1,5 TOG – pentru pilotele de vară;
  • 2,5-3 TOG – pentru pilotele de iarnă.

Aceste valori sunt orientative și depind de mai multe caracteristici, dar în principal de tipul de fibre din umplutură.

De la puf de gâscă la fibre de bambus

Cea mai importantă caracteristică este umplutura folosită. În trecut, era utilizată cel mai des lâna, urmată de puful de gâscă, considerat un material extrem de prețios. În prezent, fibrele naturale din bambus, vâscoză, eucalipt, bumbac sau microfibre sunt mai bune sau cel puțin la fel de eficiente din punct de vedere al izolării termice comparativ cu lâna și puful de rață sau gâscă folosite în trecut.

Mai mult, fibrele utilizate în prezent permit o mult mai bună igienă și elimină complet riscul alergiilor provocate de fibrele naturale.

Cele mai mari avantaje

Mereu a existat o competiție nescrisă între sistemul clasic de învelitori, respectiv plăpumi și pilote. Primele au două inconveniente majore: au nevoie de un cearșaf protector și nu pot fi spălate. Întreținerea lor se face, în cel mai bun caz, prin scuturare și expunere la aer și soare ca metode de îndepărtare a acarienilor și a altor alergeni.

În ceea ce privește pilotele, acestea nu au nevoie de un cearșaf protector. Cu toate acestea, nu te oprește nimic să le folosești. Marele avantaj este că pilotele pot fi spălate acasă, în mașina de spălat, dacă aceasta are o capacitate compatibilă cu dimensiunea lor. Mai mult, sunt foarte ușoare, dar pot oferi o protecție termică superioară comparativ cu plapuma.

În loc de final, trebuie spus că pilotele reprezintă un detaliu de decor foarte eficient. Matlasarea și forma pe care o au face inutilă utilizarea unor cuverturi pentru pat. Locul de dormit arată perfect prin simpla întindere a pilotei. În plus, oferă camerei un aspect elegant, intim și în același timp modern.

Sursă foto: Shutterstock.com

(P) MATERIAL PUBLICITAR REALIZAT IN COLABORARE CU DORMEO