În primul rând, dieta trebuie urmată la recomandarea unui specialist, care să conceapă un plan personalizat de slăbire, în funcție de vârstă, sex, stil de viață și alte considerente importante.

Totuși, dacă te hotărăști să urmezi niște principii de slăbire bazate pe regimul hipocaloric, pe ăpostul intermitent sau pe regimul macro, iar rezultatele sunt doar temporare,  e posbil ca unul dintre următorii factori să fie cauza pentru care nu reușești să-ți menții greutatea.

Pierderea în greutate prin diete este temporară

Majoritatea oamenilor care slăbesc cu ajutorul dietelor restrictive sfârșesc prin a câștiga înapoi toată greutatea pierdută, iar 60% acumulează și mai multe kilograme decât numărul de la care au pornit. De ce? E vorba despre un mecanism de supraviețuire. Mâncăm ca să supraviețuim – caloriile sunt transformate în energie, cea care ne ține în viață. Astfel că, atunci când mâncarea este restricționată, hormonii încep să se comporte altfel și să ne îndemne să mâncăm mai mult, contribuie la creșterea poftei de mâncare, astfel că sfârșim prin a mânca și a asimila mai mult. Eficiența hormonilor care asigură senzația de sațietate scade și crește numărul celor care ne spun că ne e foame, iar corpul primește informația conform căreia trebuie să-și facă depozite pentru a supraviețui. De aici, câștigul în greutate.

Scade rata metabolică            

Când scade metabolismul, ardem mai greu caloriile ingerate și câștigăm mai repede în greutate, iar greutatea nou-acumulată se transforma mai repede în depozite de grăsime.

Când urmăm o dietă, nu mai abordăm mâncarea într-o modalitate naturală, intuitivă și greșeala e că nu învățăm să ne hrănim cu adevărat. Trebuie să alegem alimente bogate în fibre, să ne construim mesele pe baza proteinelor și să nu excludem grăsimile sănătoase (ulei de măsline, nuci etc). Dietele sunt urmate de obicei pe termen mediu, scurt, în loc să devină un stil de viață. În urma unei diete mai retrictive, rezultatele apar imediat, dar, pe măsură ce kilogramele se topesc, scade și metabolismul, iar cei care urmează dietele uită să-și ajusteze stilul de viață la noile reguli. Pe măsură ce slăbești, metabolismul contraatacă și devine din ce în ce mai greu să continui procesul. Atunci trebuie să observi și să afli cu exactitate ce funcționează pentru tine fără să te simți privat de anumite lucruri și să nu revenii la proastele obiceiuri alimentare.

Mâncatul pe fond emoțional

Organimsul uman este complex, un ecosistem în miniatură, iar disfuncțiile hormonale strică echilibrul general. O dietă hipocalorică poate crește nivelul de cortizol – hormonul stresului, ceea ce poate conduce la consumul mai mare de alimente prin declanșarea sistemului de recompensă în creier.

Alternativa

Ca principii generale de urmat într-o alimentație sănătoasă, specialiștii recomandă regula 50-25-25, în care 50 e procentul de legume la fiecare masă, 25 – proteine de calitate și încă 25 – carbohidrați din fibre. Această formulă asigură nu numai o greutate armonioasă, dar reglează și nivelul de zahăr din sânge, esențial în menținerea greutății.

Pe lângă această formula, ar trebui să se mai țină cont de:

  • cel puțin 7 ore de somn pe noapte
  • consumul a 2- 2,5 litri de apă pe zi
  • cel puțin 150 de minute de efort fizic pe săptămână

Opinia specialistului

andreea zegheanu nutriționist

Andreea Zegheanu, nutriționist, dietetician, www.zeandreea.com

Fără o abordare personalizată, aderența la un plan nutrițional va fi minimă

Stilul de viață, istoricul dietetic, dar și bagajul genetic sunt trei factori importanți care determină cât de eficient va reuși o persoană să slăbească, dar și să țină kilogramele în plus la distanță. Slăbirea, deși pare că este un proces simplu, necesită mult mai mult atenție și răbdare decât suntem înclinați să credem. Spre exemplu, chiar și niște modificări minore ale aportului caloric determină schimbări în secreția unor hormonilor care regleaza apetitul și senzația de sațietate. Motivul pentru care dietele comerciale nu funcționează este tocmai faptul că nu vizează cauza, nu iau în calcul nevoile individuale și nu educă populația în legătura cu stilul de viață sănătos. Fără o abordare personalizată, aderența la un plan nutrițional va fi minimă, iar rezultatele vor fi de scurtă durată.

Foto: Unsplash, arhiva personala