Macronutrienții sunt acei compuși care oferă cea mai mare doză de energie organismului- proteine, carbohidrați și grăsimi, iar micronutrienții sunt compușii pe care corpul îi folosește în resurse mai limitate pentru energie: vitamine, minerale, antioxidanți și fitochimicale.

Majoritatea alimentelor conțin doi sau trei macronutrienți, dar acestea sunt categorisite după cantitatea dominantă. Sper exemplu, carnea de pui este cosniderată proteină, chiar dacă aceasta conține și o cantitate de grăsime, iar cartofii dulci sunt considerați carbohidrați, chiar dacă au și proteine.

Iată care sunt cele mai sănătoase variante de macronutrienți

Carbohidrați: opțiunile sănătoase de carbohidrați care conțin multe fibre: cerealele integrale, leguminoasele, legumele verzi, cartofii, fructele.

Proteine: carne de pui, de curcan, de vită, pește gras (somon, macrou), ouă, fasole, năut.

Grăsimi: ulei de măsline, avocado, nuci și semințe.

Dieta macro are multiple beneficii în fața unei diete clasice, bazată pe contorizarea caloriilor consumate. În primul rând, presupune consumul unor alimente mai bogate nutrițional, deoarece include numai opțiuni de calitate. Dacă, spre exemplu, urmezi o dietă prin care controlezi numarul de calorii, ai putea consuma 200 de calorii dintr-o mână de chipsuri, la gustarea de după amiază. Dacă, în schim, urmezi o dietă pe principiile macro, ar trebui să consumi măr cu unt de arahide, care însumează același număr de calorii, dar, în plus, conține și vitmaine și minerale. 

Iar dacă slăbirea este obiectivul principal, contorizarea consumului de macro presupune și consumul de mai multe proteine, care necesită mai mulă energie pentru digestie decât carbohidrații și grăsimile; în plus, diminueaza și pofta de mâncare. De asemenea, dieta macro permite felixibilitate în alegerea alimentelor de la masă, fără existența unui plan alimentar rigid. Mesele pot fi compuse după pofta inimii, atât timp cât se respectă principiile macro, iar alcoolul poate fi consumat cu moderație.

De asemenea, dieta macro poate fi urmată pe termeg lung, deoarece nu este restrictivă și este sănătoasă.

Opinia specialistului

Maria Mihăilă, Nutriționist și Fitoterapeut Getika Holistic Life, www.getika.info, Tel: 0754 887 153

Maria Mihaila Nutritionist (1)

Fără calcul obsesiv și inutil al caloriilor

Dieta Macro este un regim alimentar care ia în considerare necesitățile organismului furnizând toți nutrienții principali: glucide (carbohidrați), lipide și proteine. Majoritatea dietelor clasice sunt restrictive și se bazează doar pe calcularea caloriilor. Dieta macro vine să puncteze faptul că organismul are nevoie de varietate și calitate în alimentație. 100 kcal din legume și fructe nu sunt la fel ca 100 kcal din cipsuri. Primele ne hrănesc în timp ce ultimile ne dau doar pe moment senzația de sațietate. Scopul nostru ar trebuie să fie acela de a mânca echilibrat furnizând organismului toți macronutrienții. Dieta macro ne întoarce în timp învățându-ne să ne hrănim cum o făceau bunicii noștri, sănătos și variat, fără a calcula obsesiv și inutil caloriile.

Foto: Unsplash