Bruxism (scrâşnet din dinţi noaptea)

bruxism

Bruxism. Scrâşnirea și încleștarea dinţilor în timpul somnului, însoţită de dureri la nivelul mandibulei la trezire şi de tocirea dinţilor poartă numele de bruxism. Dacă suferi de această afecțiune îți vei încleșta dinții, în mod inconștient, chiar și în timpul zilei.

Scrâșnirea dinților în timpul nopții este o afecțiune care afectează somnul. Oamenii care suferă de bruxism s-ar putea să sforăie sau să aibă respirație cu pauze. Bruxismul moderat nu necesită tratament. Totuși, în unele cauze, afecțiunea ar putea fi destul de severă cât să provoace probleme ale maxilarului, dureri de cap sau deteriorarea dinților.

Este posibil să nu știi că ai bruxism dacă el se manifestă doar în timpul somnului, așa că este important să cunoști simptomele acestei afecțiuni și s mergi la controale stomatologice regulate.

Este recomandat să mergi la medic atunci când te trezești dimineața cu simptomele descrise mai sus. De asemenea, dacă ai copil și observi asemenea probleme, nu uita să îi povestești medicului său stomatolog la următoarea consultație.

Bruxism (scrâşnet din dinţi noaptea). Simptome

  • încleștarea și scrâșnirea dinților care ar putea fi îndeajuns de zgomotoasă cât să-ți trezească partenerul din somn
  • dinți rupți, tociți sau care se mișcă
  • sensibilitatea dinților
  • mușchii maxilarului sunt încordați
  • durere de ureche, chiar dacă nu ai probleme cu ureche
  • durere de cap, în special la tâmple

Bruxism (scrâşnet din dinţi noaptea). Cauze

  • stres
  • tulburări ale somnului

Bruxism(scrâşnet din dinţi noaptea). Factori de risc

  • stres – creșterea anxietății și a stresului pot duce la scrâșnetul din dinți. La fel și nervii și frustrarea
  • vârsta- bruxismul este frecvent la copiii mici, însă, de obicei, dispare după anii de adolescentă  
  • tipul de personalitate -având o personalitatea agresivă, competitivă sau hiperactivă poate crește riscul de bruxism
  • substanțe stimulante – fumatul, consumul de băuturi alcoolice și cu cofeină sau consumul de droguri ilegale precum metamfetamine sau ectasy pot crește, de asemenea, riscul de bruxism

Tratament pentru bruxism (scrâşnet din dinţi noaptea)

Primul gest

  • relaxarea muşchilor feţei înainte de culcare
  • gutieră nocturnă
  • te adresezi medicului stomatolog, pentru verificarea danturii şi tratarea acesteia

Cum te pregătești pentru vizita la medic?

Dacă prezenți unul dintre simptomele de mai sus mergeți la medicul de familie sau la medicul generalist.

Ce poți face?

  • notează toate problemele simptomele pe care le ai, când au loc și cât de des ți se întâmplă, chiar și simptome care ți se pare că nu au nici o legătură cu motivul pentru care mergi la medic
  • notează informații medicale relevante, cum ar fi, dacă ai mai avut în trecut probleme legate de bruxism
  • notează informații personale, cum ar fi dacă ai trecut printr-un stres major recent, dacă ai trecut prin schimbări majore în viața ta sau dacă ești tratat pentru o anumită boală
  • fă o listă cu toate medicamentele, suplimentele și vitaminele pe care le iei
  • notează-ți întrebările pe care vrei să-l întrebi pe doctor

Ce întrebări poți să pui medicului?

  • Care ar putea fi cauza problemei mele?
  • Ce alte cauze ar putea fi posibile?
  • Ce analize trebuie să fac?
  • Afecțiunea mea este temporară sau cronică?
  • Ce tratamente sunt disponibile?
  • Ce tratament îmi recomandați?
  • Există vreun tratament alternativ?
  • Trebuie să urmez anumite restricții?
  • Ar trebui să merg la un specialist?

La ce să te aștepți de la medic?

Medicul îți poate pune o serie de întrebări. Printre acestea se pot număra:

  • Ce simptome ai și când au apărut pentru prima dată?
  • Simptomele sunt continue sau ocazionale?
  • Cât de severe sunt simptomele?
  • Ai observat să existe ceva anume care îți ameliorează  simptomele?
  • Ai observat să existe ceva anume care îți înrăutățească  simptomele?

Tratament clasic pentru bruxism (scrâşnet din dinţi noaptea)

  • relaxante musculare

Tratament naturist pentru bruxism (scrâşnet din dinţi noaptea)

  • acupunctură
  • electroacupunctură
  • reflexoterapie
  • masaj terapeutic şi de relaxare

Tratament homeopat

  • Cina
  • Kalium bromatum

Amestec de plante

  • infuzie din busuioc, măceş (fructe), lămâi (frunze), păducel (frunze) – în părţi egale; se pune 1 linguriţă de amestec la 250 ml de apă clocotită; se infuzează 8-10 minute, se bea 1 cană seara, la culcare, pe o perioadă îndelungată

Muşeţel

  • tinctură: se iau câte 30 de picături seara, la culcare, pe perioadă îndelungată

Muguri de tei

  • extract: câte 50 de picături seara, la culcare, pe perioadă îndelungată.

Portocal

  • tinctură: câte 20 de picături seara, la culcare, pe perioadă îndelungată

Lifestyle și prevenție

  • reducerea stresului- ascultă muzică, fă o baie caldă sau exerciții fizice pentru a te relaxa și pentru a reduce riscul de a dezvolta bruxism
  • evită substanțele stimulante seara- nu bea cafea sau băuturi cu cofeină după cină, evită alcoolul și fumatul seara, pentru că îți pot înrăutăți bruxismul
  • obiceiuri sănătoase privin somnul- să ai un somn bun noapte, care poate include și tratamentul pentru insomnii, poate reduce bruxismul
  • vorbește cu partenerul tău de viață-roagă-l să fie atent la zgomotul pe care îl scoți noaptea pentru a putea să îi spui medicul
  • mergi în mod regulat la stomatolog-controalele stomatologice sunt cea mai bună cale de a identifica bruxismul
Loading...
Acest articol are rol informativ și nu înlocuiește consultul medical de specialitate. Atunci când ai o problemă de sănătate trebuie să te prezinți la medic pentru consultație și eventual trimiteri la specialist și analize.
De altfel, indiferent dacă prezinți sau nu simptome ale unor boli, este important să faci anual un control medical general, care să includă analize și investigații