Artroză

Artroză

Artroză. Artroza este o boală reumatismală degenerativă ce se instalează în timp, din cauza uzurii articulaţiilor. Principalele cauze ale bolii sunt sedentarismul, leziunile articulare, suprasolicitarea unor articulaţii, obezitatea (care afectează în special genunchiul) sau o predispoziţie genetică a cartilajului articular.

Simptomele de artroză variază de la dureri de mică intensitate dimineaţa, care se intensifică şi ajung la apogeu seara, până la umflarea sau anchilozarea articulaţiilor. Pentru a încetini evoluţia bolii şi a ameliora simptomele, trebuie să scăpăm de kilogramele în plus şi să ne ferim de frig şi de umezeală.

Tipuri de artroză

  • coxartroză – artroza şoldului
  • gonartroză – artroza genunchiului
  • spondiloză – artroza coloanei vertebrale, care poate fi localizată la nivel cervical (spondiloză cervicală), lombar sau toracic

Artroză. Simptome

  • în timpul mişcării, se aud zgomote la nivelul încheieturilor
  • zgomotele pot fi percepute de pacient şi/sau de persoanele din jur
  • pot să apară spontan sau pot fi provocate de mişcările voite ale pacientului
  • dureri
  • umflarea articulațiilor

Artroză. Cauze

  • degenerarea cartilajului ce înveleşte oasele (artroză)
  • sedentarismul
  • leziunile articulare
  • suprasolicitarea unor articulaţii
  • obezitatea

Tratament pentru artroză

Primul gest

  • evitarea mişcărilor bruşte
  • evitarea mişcărilor care produc în mod voit aceste zgomote
  • te adresezi medicului

Cum te pregătești pentru vizita la medic?

Dacă prezenți unul dintre simptomele de mai sus mergeți la medicul de familie sau la medicul generalist

Ce poți face?

  • În momentul în care își faci programarea întreabă dacă trebuie să ții vreo dietă sau dacă ai anumite restricții
  • Notează pe o foaie toate simptomele pe care le ai, chiar dacă ți se pare că nu au legătură cu afecțiunea pentru care ai mers
  • Notează informații personale, cum ar fi dacă ai trecut printr-un stres major recent sau dacă ai trecut prin schimbări majore în viața ta
  • Fă o listă cu toate medicamentele, suplimentele și vitaminele pe care le iei
  • Notează-ți întrebările pe care vrei să-l întrebi pe doctor

La ce să te aștepți de la medic?

Doctorul ar putea să-ți puna una dintre următoarele întrebări:

  • Când au început să apară pentru prima dată simptomele?
  • Activitatea îți înrăutățește sau îți ameliorează simtomele?
  • Te și dor articulațiile?
  • Ai pe cineva înfamilie care suferă de dureri de articulații?

Tratament clasic pentru artroză

  • antiinflamatoare
  • analgezice
  • tonice pentru cartilaj osos
  • minerale
  • vitamine
  • fizioterapie cu curenţi exponenţiali, galvanice
  • crioterapie (terapie prin îngheţare)

Tratament naturist pentru artroză

  • acupunctură
  • electroacupunctură
  • reflexoterapie
  • masaj terapeutic şi de relaxare
  • aplicaţii de lumină polarizată
  • hidrogimnastică

Balneoterapie

  • Băile Herculane
  • Vatra Dornei
  • Govora

Tratament homeopat pentru artroză

  • Bryonia
  • Radium bromatum
  • Rhus toxicodendron

Amestec din argilă şi brânca-ursului

  • decoct din 1 lingură de frunze de brânca-ursului în 200 ml apă; se fierbe 20 de minute, la foc mic, apoi cantitatea obţinută (atât lichidul, cât şi frunzele) se amestecă cu 1 lingură de pudră de argilă, până când se face ca o ciulama
  • administrare: această pastă se aplică direct pe articulaţia afectată, se lasă 10 minute, după care se îndepărtează cu apă călduţă; se pot face 3-4 cataplasme pe zi, timp îndelungat.

Cum previi artroza

  • Nu face mişcări de răsucire, mai ales bruşte. De exemplu, ţine cărţile pe palme în loc să le prindeţi cu degetele de margini atunci când citești.
  • Învață să distribui greutatea obiectelor pe mai multe articulaţii. Folosește ambele mâini la ridicarea unui vas mai greu, prin urmare.
  • Pune la lucru articulaţiile mari. De exemplu nu împinge uşile cu mâinile, ci sprijină-te uşor pe ele cu umărul.
  • Când stai în picioare, retrage abdomenul şi împinge umerii spre înapoi. Când stai pe scaun, ai grijă să nu lași spatele să se prăbuşească. Gândește mişcările înainte de a le executa.
  • Întinde-te din când în când şi pune picioarele pe un plan mai înalt decât restul corpului. Fă aceasta de mai multe ori zilnic, dar evită inactivitatea prelungită.
  • Mişcarea este esenţială pentru menţinerea forţei fizice. Cele mai indicate sporturi pentru protecţia articulaţiilor sunt înotul, ciclismul, mersul pe jos şi exerciţiile de flexibilitate.

Foto: 123rf

Loading...
Acest articol are rol informativ și nu înlocuiește consultul medical de specialitate. Atunci când ai o problemă de sănătate trebuie să te prezinți la medic pentru consultație și eventual trimiteri la specialist și analize.
De altfel, indiferent dacă prezinți sau nu simptome ale unor boli, este important să faci anual un control medical general, care să includă analize și investigații