Foarte rar se întâmplă ca veștmintele purtate de Fecioara Maria în icoane să fie de altă culoare decât roșie. Iar chipul ei este adesea de o blândețe profundă, calm și iubitor, aplecat asupra celui care stă la picioarele icoanei sau privind către pruncul ei sfânt.
Ne-am obișnuit să vedem acest portret în toate icoanele cu Maica Domnului, dar el nu a fost ales la întâmplare și nici nu se repetă doar de dragul unui canon. Mărturii vechi vorbesc despre cum era și cum se purta în realitate Fecioara Maria, iar ele au stat la baza primelor picturi în care este înfățișată.
Mărturia uimitoare a unui contemporan
S-ar putea crede că roșul a fost ales pentru hainele ei pentru că a fost asociat dintotdeauna cu noblețea fizică și spirituală. Regii erau și ei adesea pictați în haine roșii de mătase. Dar aceasta nu este singura explicație, deși pentru credincioși Fecioara Maria este cea mai nobilă între toate, cu sufletul ei pur și trupul curat.
Un portret destul de cuprinzător a fost descoperit în scrierile grecului Dionisie Aeropagitul, care a avut ocazia să o viziteze pe Maica Domnului în casa Sf. Ioan Evanghelistul. El o descrie ca pe o femeie destul de înaltă și zveltă, cu mâinile fine și delicate, cu fața ovală și ușor prelungă, iar ochii ca măslinele coapte.
Pe Dionisie l-a impresionat în mod deosebit delicatețea acestei femei, obișnuită să fie smerită și retrasă, deși toți din jurul ei îi căutau sfatul și sprijinul. ”Se purta în culorile fecioarelor: roșu și vânăt, era tăcută și activă”, se mai arată în scrierile grecului contemporan cu Maria. ”Înfățișarea și purtarea ei erau atât de dumnezeiești, încât dacă n-aș fi știut că nu-i ea Dumnezeu, m-aș fi închinat în fața ei ca lui Dumnezeu”.
O frumusețe care atrăgea prin spiritul ei
Cu certitudine, cei care au cunoscut-o au fost profund impresionați de frumusețea ei, nu doar fizică, ci și sufletească, de noblețea și înțelepciunea pe care o inspira. Pictorii de icoane de mai târziu au încercat să redea aceste trăsături pe care le-au găsit nu doar la Dionisie Aeropagitul, ci și la alți istorici din vechime.
Într-o altă descriere transmisă de la sfinții Epifanie și Nichifor, Fecioara Maria este înfățișată drept o femeie înaltă și mlădioasă, cu părul deschis la culoare, aproape blond, cu fața prelungă și ochii migdalați. Sprâncenele negre și ușor împreunate deasupra nasului accentuau expresia ei serioasă și tristă, așa cum o vedem în icoanele pictate cu har de azi.
Portretul Maicii Domnului este plin de virtuți, iar cele câteva scrieri istorice care ne-au ajutat să o cunoaștem se pare că reflectau îndeaproape realitatea. Tradiția bisericească spune că cel care a început să picteze primele icoane ale Fecioarei a fost Sf. Luca. Sub penelul său, chipul ei a împletit dragostea, durerea și compasiunea pentru cei mulți care aveau nevoie de ajutor și de speranță.