Zeama de varză murată: beneficii și contraindicații

Zeama de varză murată: beneficii și contraindicații

Zeama de varză murată este foarte sănătoasă, dar are și anumite contraindicații. Obiceiul murării verzei își are originile în China, unde, în urmă cu 2000 de ani, fermentarea era dintre principalele metode de conservare a alimentelor.

Varza murată este apreciată în toată lumea, cu precădere în Germania, unde este servită alături de celebrii cârnați nemțești. Datorită procesului de fermentare, varza murată și, implicit, zeama rezultată, capătă proprietăți nutriționale deosebite.

Află în cele ce urmează de ce e bine să beai zeamă de varză murată, dar și care sunt contraindicațiile acestei băuturi!

Zeama de varză murată, indicată pentru digestie, imunitate și slăbire

Varza murată conține multe probiotice, adică bacterii benefice care asigură protecția intestinelor de acțiunea toxinelor. De asemenea, probioticele pot îmbunătăți digestia și reglează tranzitul intestinal, mai ales după un tratament cu antibiotice. Diareea, gazele intestinale, constipația, toate sunt simptome specifice bolii Crohn și ale colitei ulcerative, care pot fi ameliorate consumând varză murată, scrie BBCgoodfood.com. De asemenea, varza murată conține enzime care ajută la absorbirea eficientă a susbtanțelor nutritive din alimente.

Aceleași probiotice au un rol important în întărirea sistemului imunitar, prevenind astfel apariția virozelor sau a altor probleme de sănătate, precum infecțiile tractului urinar. Varza murată este bogată și în fier și vitamina C, ambele contribuind la menținerea unui sistem imunitar puternic.

Studiile au arătat că varza murată consumată regulat te poate ajuta să slăbești mai repede și să îți menții greutatea, ca urmare a numărului redus de calorii, dar și a fibrelor conținute, care mențin senzația de sațietate mai mult timp. De asemenea, mai multe cercetări au scos la iveală că probioticele din produsele fermentate au capacitatea de a reduce cantitatea de grăsimi absorbite în corp.

Nu mai puțin importante sunt efectele probioticelor asupra stării emoționale. Acestea au o influență puternică asupra florei intestinale, care, la rândul ei, „dictează” creierului  diverse emoții. În cazul de față, unele pozitive. Studiile au arătat că probioticele pot reduce semnificativ stresul, îmbunătățesc memoria și ameliorează simptomele de anxietate, depresie, autism sau tulburare obsesiv-compulsivă.

Totuși, persoanele care urmează tratament pentru boala Parkinson, depresie sau anxietate nu trebuie să mănânce varză murată în exces, pentru că un anumit compus poate interacționa cu substanțele din medicamente.

Fibrele și probioticele au capacitatea de a reduce nivelul colesterolului din sânge, prevenind astfel afecțiunile inimii. Mai mult decât atât, varza murată conține menaquinonă, un compus cunoscut sub denumriea de vitamina K2, despre care se consideră că ar reduce riscul de boli de inimă prin prevenirea acumulării de depozite de calciu pe artere. Tot vitamina K2 întărește oasele și scade riscul de fracturi la bătrânețe.

Zeama de varză murată: contraindicații

Din cauză că varza murată este bogată în sodiiu, deci are multă sare, e bine să evitați consumul excesiv, mai ales dacă aveți probleme cu tensiunea. În plus, excesul de sare favorizează retenția de apă și problemele renale.

În cazul în care consumi multă varză murată, să nu te mire dacă te confrunți cu balonare și gaze intestinale, deoarece varza este bogată în rafinoză, care, odată ajunsă în colon, trece prin procesul natural de fermentație, ceea ce favorizează eliberarea gazelor intestinale. Simptomele neplăcute pot persista până la 2 zile, dar administrarea de suplimente cu enzime vă poate scăpa de disconfort.

Un alt pericol al consumului excesiv de varză murată este diareea, însoțită de crampe abdominale. Rafinoza nefermentată din scaun este de vină pentru această situație. Vestea proastă este că rafinoza nedigerată poate duce la umflarea mâinilor  și a picioarelor, ca urmare a retenției de apă, și la scaune apoase și frecvente (diaree).

Așadar, zeama de varză murată are numeroase beneficii pentru sănătatea ta, dar în același timp este contraindicată în diverse situații și trebuie consumată cu moderație pentru a te bucura de efectele ei benefice.

Loading...