Cele mai multe vitamine esențiale, de care avem nevoie zilnic, le asimilăm în cantități optime din alimentele crude sau preparate la aburi. Vitaminele sunt microelemente fragile, care se distrug în mare parte la temperaturi ridicate.

Majoritatea vitaminelor, aceste microelemente vitale pentru sănătatea noastră, nu pot fi sintetizate de organism, ca atare trebuie să consumăm alimente cât mai variate pentru a beneficia de ele.

Singura vitamină pe care o sintetizează organismul nostru este vitamina D, iar acest lucru se petrece în urma unui proces complex în care lumina soarelui joacă un rol important. O altă vitamină pe care o putem lua din alimente, dar care poate fi produsă în cantitate redusă și de ficat este vitamina B3.

Toate celelalte vitamine esențiale pentru sănătatea noastră sunt absorbite din alimente și băuturi.

Cum sunt folosite vitaminele de către organism

Trebuie să știi că numărul vitaminelor cunoscute în prezent este de 13. Nu pare ceva deosebit! Dar ele sunt esențiale pentru buna funcționare a tuturor organelor și pentru sistemul nostru imunitar. Cele 13 vitamine se împart în:

hidrosolubile – adică se dizolvă în apă și nu sunt stocate de organism, excesul este eliminat prin urină.

Vitaminele hidrosolubile sunt vitaminele din complexul B și vitamina C.

liposolubile – se dizolvă în grăsimi și sunt stocate în țesutul adipos, precum și în ficat pentru perioade lungi de timp.

Vitaminele liposolubile sunt vitaminele A, D, E, K.

Ce vitamine esențiale se distrug prin fierbere și coacere

Vitamina C este cea mai sensibilă la umezeală și căldură și se distruge aproape în totalitate când fierbi sau coci legumele sau când pregătești gemurile și dulcețurile din fructe. O parte din vitamina C poate rămâne dacă alimentele sunt procesate la temperaturi medii.

Vitamina B1, denumită și vitamina bunei dispoziții, se distruge la fierbere și coacere, dar și la contactul cu alcoolul, cafeaua și taninurile din plante.

Vitamina B2 sau riboflavina este parțial distrusă la contactul cu apa, dar este rezistentă la căldură și o parte din ea supraviețuiește în alimentele gătite.

Vitamina B3 sau PP sau niacina este stabilă la lumină și căldură, dar și la oxidare și nu se pierde la gătit.

Vitamina B5 sau vitamina antistres este distrusă ușor la căldură sau în mediile acide.

Vitamina B6 sau piridoxina se pierde din alimente prin preparare, congelare, dizolvare în apă sau alcool.

Vitamina B9 sau acidul folic este distrus prin preparare la temperaturi ridicate.

Vitamina E este sensibilă la căldură, lumină și la contactul cu grăsimile, deoarece este solubilă în uleiuri. O parte din ea se distruge la prepararea termică.

Vitamine care rezistă la gătit!

Vitamina B7 sau colina nu este distrusă la prepararea termică, dar poate fi distrusă prin oxidarea alimentelor.

Vitamina B12 rezistă la gătit, la temperaturi ridicate, dar este distrusă prin expunerea la lumină.

Vitamina A, deși este solubilă în grăsimile folosite la gătit, rezistă într-un procent semnificativ în alimentele preparate. Vitamina A rezistă bine în alimentele gătite la microunde.

Vitamina K este destul de rezistentă la prepararea termică a alimentelor.

Cele mai bune metode de gătit pentru a păstra vitamine esențiale în hrana ta

Majoritatea vitaminelor sunt degradate în contact cu apa, căldura și grăsimile. De aceea, cu cât gătești mai puțin alimentele, cu cât le expui la temperaturi mai reduse, cu atât rezistă mai bine și beneficiezi de ele.

Cea mai bună metodă de gătit pentru a păstra vitaminele esențiale este gătitul la aburi. Gătitul pe grătar poate păstra o bună parte din vitaminele din cărnuri și legume.

Fierberea trebuie redusă la perioada optimă în care legumele sau carnea devin comestibile și nu trebuie să fierbi supa sau compotul cu orele, ca să fie bune.

Prăjirea este metoda cea mai puțin recomandată, deoarece distruge cea mai mare parte din vitaminele de care ai nevoie zilnic.