Vârsta cronologică vs. vârsta metabolică

Vârsta cronologică vs. vârsta metabolică

Chiar suntem ceea ce mâncăm! În funcție de ce alegem să avem în farfurie, pe termen lung, se poate afla și raportul dintre vârsta cronologică și vârsta metabolică a organismului.

Știai că poți avea 30 de ani, dar organismul tău să se comporte ca unul de 50 de ani? Dar și că poți avea peste 40 de ani, iar corpul să fie ca la puțin peste 20 de ani? Una dintre explicații o reprezintă vârsta metabolică. Anii din buletin nu sunt atât de importanți, însă comportamentul față de propria persoană este!

'Vârsta metabolică reflectă cum se simte organismul, dacă este sau nu este afectat de un stil de viață dăunător (alimentație nesănătoasă, stres, expunere la poluanți, consum de droguri tutun, alcool, sedentarism etc.). Vârsta metabolică se reflectă în exterior, în aspectul fizic al persoanei și chiar în mentalul său. În timp ce vârsta cronologică este cea în ani calendaristici calculată de la naștere, vârsta metabolică depinde de metabolismul sau de procesele chimice generale ale corpului. În cazul în care vârsta metabolică este mai mică decât cea cronologică, înseamnă că aveți o sănătate foarte bună, dar dacă este mai mare, atunci sunteți mai puțin sănătoși decât media, mai îmbătrâniți.', explică dr. Gabriela Man, specialist în sănătatea populaţiei și siguranţa alimentului.

Cum se stabilește vârsta metabolică

În evaluarea vârstei metabolice se ține cont de rata metalismului bazal, BMR. Pentru că există estimări conform cărora, după vârsta de 20 de ani rata metabolismului bazal scade cu câte 100 kcal la fiecare deceniu de viață. Se stabilesc astfel grile de vârstă pe cele două sexe, bărbați și femei, cu evaluarea cât mai apropiată de realitate a unui metabolim bazal corect conform înălțimii, vârstei și sexului. Totodată se ține cont de faptul ca în mod normal metabolismul bazal scade cu timpul, deoarece mai scădem în masă musculară pe măsură ce înaintăm în vârstă, crescând ușor ponderea masei grase. Prin urmare, 'există calculatoare speciale care țin cont de acești parametri și există analizoare de masă corporală care, în funcție de toți factorii măsurați (greutate, vârstă, masă grasă și masă musculară, masă viscerală) calculează această vârstă metabolică, raportând datele dumneavoastră la niște grile. Dacă încadrați în această grilă la o vârstă superioară celei cronologice, înseamnă că aveți o vârstă metabolică mai mare și trebuie să vă schimbați alimentația și stilul de viață, deoarece organismul dv. a îmbătrânit mai repede.', detaliază medicul specialist. De subliniat este că vârsta metabolică este cu atât mai mare cu cât există în corp mai multă masă grasă.

Mâncarea de calitate te întinerește

Alimentația este un factor esențial pentru sănătatea și tinerețea corpului. Ai o vârstă metabolică mai mare decât vârsta cronologică atunci când ai masă grasă în exces. Dr. Man exemplifică: 'La o vârstă reală de 36 de ani am cunoscut persoane cu obezitate morbidă și vârsta metabolică (biologică) de peste 60 de ani! O alimentație corectă nu doar ne slăbește și ne redă aspectul frumos al siluetei, ci ne întinerește toate sistemele și organele. Aceasta se va vedea în exterior printr-o stare foarte bună a pielii, fără multe riduri, hidratată, într-un păr frumos, într-un tonus bun al musculaturii etc..' Așadar, când ai o vârstă metabolică mai mică decât cea din buletin și aspectul va fi al unei persoane mult mai tinere.

Știi că există un test care îți ghicește vârsta în funcție de cultura ta generală? Fă-l și tu!

Ce să alegi!

  • Înlocuiește sursele de zahăr și de amidon de proastă calitate (din făină albă, orez, cartof, porumb) cu înlocuitori sănătoși.
  • Consumă găsimi benefice (omega 3, omega 6, omega 9) în detrimentul grăsimilor saturate și a celor industriale de tip trans (din produsele de patiserie, fast-food etc.). Găsești acești acizi grași esențiali în ulei de măsline presate la rece, ulei de rapiță, semințe de in (se consumă măcinate), semințe de cânepă, oleaginoase (nuci, migdale, alune, fistic etc), pește și fructe de mare.
  • Hidratează-te cu apă corespunzator: minim 30 ml/kg corp (40 ml/kg corp vara). Apa este cel mai ieftin tratament.
  • Mănâncă zilnic legume și fructe proaspete, pentru a avea un aport corespunzator de enzime, vitamine, minerale și antioxidanți.
  • Crește foarte mult aportul de antioxidanți (aceste molecule miraculoase). Cele mai bogate surse de antioxidanți sunt condimentele, fructele Goji, cătina, cacao și pudra de roșcove, resveratrolul (o sursă bogată este tescovina de struguri), prunele deshidratate, nucile pecan, fructele de pădure, rodia și multe alte fructe și legume.

Evită factorii care te îmbolnăvesc

'Multe dintre produsele de pe piață nu doar că îmbătrânesc organismul, dar îl și îmbolnăvesc. O piele mai ridată decât normal este un semn de suferință internă, să nu uităm aceasta. Tot ce înseamnă alimentație modernă, bogată în zahăr, amidon și grăsimi saturate sau de tip trans, cu alimente intens rafinate și procesate, îmbătrânește și îmbolnăvește. Expunerea la poluare (atât externă, cât și internă cu pesticide, aditivi alimentari sintetici, metale grele, droguri) este în prezent mult mai mare decât în trecut, astfel că adaugă un plus de risc pentru îmbătrânirea și îmbolnăvirea noastră. De asemenea, consumul de alcool și alte droguri sau fumatul.'

nutritionist Gabriela_Man

(Dr. Gabriela Man, Specialist sănătatea populaţiei și siguranţa alimentului, www.slabestimancand.ro, contact@slabestimancand.ro)

Credit foto: Flickr.com